در ساخت دوبه، از دو روش سنتی و بلوکی استفاده می شود. روش سنتی به این شکل است که ورقه های پهن به یکدیگر متصل می شوند و بعد از آن، نبشی ها به آن قسمت جوش داده می شوند. در پایان، این ورقه ها به فریم های ساخته شده وصل می شوند. این روش، برای ساخت دوبه های کوچک مناسب است.
در روش بلوکی، دوبه از بلوک ها به صورت جدا از هم و مجزا ساخته شده و در آخر به یکدیگر متصل می شوند. برای تولید دوبه به این روش، نیاز به دقت زیادی در هنگام تولید است، اما زمان تولید آن به شدت کاهش می یاید. دوبه ها با توجه به کاربرد آن ها در هر صنعتی، ساخته و استفاده می شود.
بارج هایی که مخصوص لایروبی در دریا ساخته می شوند، به شکلی مستقر شده اند که نزدیک به بندر باشند. بعد از آن، دوبه را به دور از بندر کشانده و دریچه کف را باز کرده و آن را تخلیه می کنند. انواع مختلفی از دوبه ساخته شده است، از قبیل: دوبه های مخصوص حمل واگن های قطار، اتومبیل، انواع جرثقیل های شناور، استقرار تجهیزات تولید بتن بر روی بارج و….
مزایای استفاده از دوبه
بعضی از دوبه ها دارای انبارهای به خصوصی هستند که برای حمل کالا بسیار مناسب است. به این شکل که کالاها را درون یک انبار محافظت کرده تا از باد و باران در امان بوده و به کالاها آسیبی وارد نشود. از دیگر مزایای استفاده از بارج آن است که برای مسافت های کوتاه مانند عبور از کانال ها و دریاچه ها می توان از آن استفاده کرد. ظرفیت هر دوبه حدوداً از 20 تن تا چند هزار تن می باشد. جنس دوبه از فلز است و می تواند در برابر حوادث دریایی مقاومت بالایی داشته باشد.
اصولاً برای تخلیه بار از روی دوبه از جرثقیل های مخصوص استفاده می شود، به خصوص برای جا به جایی کانتینرهای مستقر شده بر روی دوبه از این جرثقیل ها استفاده می شود و این یک مزیت بزرگی به حساب می آید. همچنین با توجه به هزینه های حمل، طبیعتاً هزینه حمل و نقل توسط دوبه نسبت به حمل و نقل با کشتی ارزان تر بوده و برای کالاهایی که خرده بار حساب می شوند، می تواند گزینه مناسبی باشد.