صادرات میوه خشک، 50 کشور بازار فروش خشکبار ایران:
واردات آجیل و بادام زمینی در اروپا رو به رشد است که به علت گرایش مصرف کننده به سمت زندگی سالم تر افزایش یافته است.
هلند، صادرات به آلمان، انگلیس و بازارهای رو به رشد در اروپای مرکزی و شرقی فرصت هایی را برای تأمین کنندگان خشکبار فراهم می کند.
صدور گواهینامه ایمنی مواد غذایی با آزمایش های مکرر آزمایشگاهی، همراه با استانداردهای مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) می تواند مزایای بزرگی را برای صادرکنندگان خشکبار فراهم کند.
بر اساس آمار اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در هفت ماهه اول سال 1396، صادرات پسته ایران و مغز پسته به وزن 38535.123 تن و به ارزش 530623294 دلار، در صدر محصولات صادرات خشکبار ایران بوده است.
انواع کشمش نیز با وزن 51403.919 تن و ارزش 90814.035 دلار در رتبه دوم قرار داشته است. ایران در صادرات پسته نخستین کشور و در صادرات کشمش سومین کشور صادر کننده است.
از میان خشکبار صادر شده از ایران، بخش عمده ای از صادرات خشکبار، پسته، صادرات کشمش و صادرات خرما به اروپا بوده است؛ کشورهای اروپای شرقی نیز بازار صادرات خرما بوده است.
یکی از بازار های بزرگ صادرات خشکبار، کشورهای اروپایی هستند که در ادامه آمار و ارقام میزان واردات، نوع محصول مورد تقاضا و کشورهای متقاضی خشکبار به تفکیک بررسی خواهد شد.
بسته بندی خشکبار برای صادرات:
بسته بندی صادراتی محصولات میوه خشک و آجیل باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
باید ایمنی محصولات غذایی اندازه گیری شود و اطمینان حاصل شود که هیچ سطح بالا و غیر استانداری از مواد شیمیایی وارد مواد غذایی نشده است.
قاعده کلی برای بسته بندی صادرات وجود ندارد؛ اما میوه خشک و آجیل های با پوست معمولا در جعبه کارتن با آستر پلاستیکی بسته بندی می شوند.
آجیل بدون پوست که برای عمده فروشی به کار می رود معمولا در کیسه های پلاستیکی بو یا کنفی بسته بندی می شود. آنها همچنین می توانند در جعبه های چوبی بسته بندی شوند. در معامله با اروپا حجم استاندارد 10 کیلوگرم است.
کیفیت، برچسب زنی و بسته بندی از ویژگی هایی است که در نحوه صادرات کالا و خشکبار به اروپا باید مورد توجه قرار گیرد.