تحت تأثیر شیوه حمل و نقل مرکب، گروه هایی با نام متصدیان حمل فاقد کشتی وارد فعالیت حمل و نقل شده اند. این متصدیان حمل، بارنامه را برای حمل کالا با کشتی یا وسیله حملی صادر می کنند که نه مالک آن هستند و نه اداره آن را بر عهده دارند و عمدتاً در حمل کالا با کانتینر فعالیت می کنند.
زیرا گسترش استفاده از کانتینر برای حمل و نقل کالا باعث گسترش و تسهیل حمل و نقل مرکب شده است. در کشتیرانی کانتینری که امروزه بیشتر فعالیت مربوط به کشتی رانی لاینر را شامل می شود، شرکت کشتی رانی، هم مدیریت کشتی و هم مدیریت بار را برعهده دارد. یعنی هم مالک کشتی است و هم مالک کانتینرها.
بارنامه متصدیان حمل فاقد کشتی یک سند متعارف در تجارت بین المللی است که براساس قوانین ملی و بین المللی مشمول قبول مسئولیت حمل بوده و برحسب مورد توان از آن به عنوان یک بارنامه مرکب یا دریایی استفاده نمود. براساس مندرجات این سند متصدیان حمل مربوطه تضمین می کنند به عنوان حمل کننده مسئولیت را بپذیرند.
نکته مهم این که بارنامه داخلی اصولا توسط متصدیان حمل (بارفرابر) و با آرم خودشان صادر می شود و در بهترین حالت فقط یک توافق غیررسمی بوده که ممکن است به موجب آن مسئولیتی را پذیرفته باشد یا نپذیرفته باشد.
بنابراین با توجه به وجود هزاران بارنامه داخلی با طرح ها و آرم های گوناگون در سرتاسر دنیا که هر شخص بنابر سلیقه خود مسئولیت هایی را قبول یا رد می کند این سند اعتبار جهانی نداشته و مورد پذیرش بانک ها و تجارت بین المللی قرار نگرفته است. از این رو استفاده از این سند توصیه نمی شود.