معرفی
اتاق یا شورای مشترک بازرگانی مؤسسهای عمومی، غیردولتی، غیر تجاری، و غیر انتفاعی و وابسته به اتاق ایران است که به استناد بندهای (د) و (ن) ماده 5 قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1369 طبق اساسنامه صرفاً برای توسعه روابط اقتصادی در تمام بخشهای صنعتی، بازرگانی، معدنی، کشاورزی و خدمات و تشویق مبادلات و سرمایهگذاریهای دو جانبه بین ایران و کشور هدف تأسیس میگردد.
شرح اهم وظایف
- کوشش در جهت گسترش ارتباطات و مراودات صاحبان صنایع و بازرگانان ایرانی و کشور مقابل در زمینه تجارت، صنعت، خدمات، کشاورزی، معدن و سایر امور مربوطه.
- مطالعه و بررسی به منظور فراهم آوردن زمینه های لازم برای سرمایهگذاریهای صنعتی، بازرگانی، معدنی و کشاورزی در دو کشور.
- جمعآوری و ارزیابی اطلاعات آماری و سایر مطالب سودمند در مورد مسایل بازرگانی- صنعتی و اقتصادی دو کشور و قرار دادن این اطلاعات در اختیار متقاضیان ایرانی و کشور مقابل و همکاری با سازمانها و مقامات صلاحیتدار ایران و کشور مقابل به منظور تشویق و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور
- گسترش مبادله هیأتهای تجاری و اقتصادی بین دو کشور.
- انتشار مجله، کتاب، جزوات، نرم افزار و یا بولتن اطلاعاتی در زمینه توسعه روابط اقتصادی بین ایران و کشور مقابل حاوی قوانین و مقررات اقتصادی دو کشور و سایر مطالب مفید و مرتبط.
- مشارکت در برپایی و اداره نمایشگاهها و سایر فعالیتهای مشابه، در چهارچوب قوانین مربوط و کمک به مؤسسات، سازمانها و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و کشور مقابل علاقهمند به شرکت در نمایشگاههای بینالمللی که در ایران و کشور مقابل برگزار میشود.
- برگزاری گردهماییها و همایشها در زمینه توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور.
- همکاری و تشریک مساعی با اتاقهای متقابل در کشور مقابل.
- کوشش در جهت حل اختلافات ناشی از روابط اقتصادی بین اشخاص حقیقی و حقوقی ایران و کشور مقابل از طریق حکمیت و در صورت عدم توفیق، تشویق طرفین اختلاف به رفع اختلافات از طریق مرکز داوری اتاق ایران.
- اداره امور اتاق با رعایت مقررات این اساسنامه و با همکاری نزدیک با مقامات رسمی، سازمانها و مؤسسات ایرانی و کشور مقابل.
- انجام سایر اقداماتی که برای نیل به اهداف فوق ضروری است یا به آنها مربوط باشد.
اهداف و برنامهها
- ارائه اطلاعات از مناسبات تجاری میان دو کشور.
- ارائه فهرست تجار خارجی فعال در حوزههای مختلف به اعضاء.
- معرفی نهادهای دولتی و خصوصی مرتبط با تجارت کشور خارجی به اعضاء.
- مشاوره تلفنی و حضوری به اعضاء در خصوص بازاریابی و مشتری یابی در کشور خارجی.
- شناسایی قوانین و مقررات مرتبط با تجارت و سرمایهگذاری کشور خارجی به اعضاء.
- رایزنی و مذاکره با مقامات و نهادهای مرتبط با تجارت در کشور خارجی جهت بهبود شرایط تجارت اعضاء.
- کمک به حل و فصل کدخدا منشانه اختلافات تجاری اعضاء با تجار کشور خارجی.
- اطلاع رسانی به موقع آخرین تحولات در مناسبات تجاری با کشور خارجی از طریق وب سایت و یا سایر ابزارهای مدرن ارتباطی شامل مناقصهها، نمایشگاهها و سایر رویدادهای مهم اقتصادی و تجاری.
- سازماندهی اعزام هیئتهای تجاری به کشور خارجی و تنظیم برنامههای نشست تجاری.
- دعوت از اعضاء همزمان با پذیرش هیئتهای تجاری از کشور طرف همکاری برای حضور در ملاقاتها و نشستهای تجاری.
- شبکهسازی و طرفیابی برای اعضاء در جریان اعزام و پذیرش هیئتهای تجاری.
- تنظیم برنامههای ظرفیت افزایی اعضاء از حیث آشنایی با ساز و کارهای مدرن ورود به بازار، بازارسازی و حفظ بازار خارجی از طریق برگزاری سمینارها و دورههای آموزشی.