بندر سنگاپور یکی از بنادر قدیمی در منطقه آسیای جنوب شرقی است که قدمت آن به قرن نوزدهم میلادی میرسد. بندر سنگاپور درحال حاضر با 600 بندر در نقاط مختلف کره زمین در 123 کشور دنیا در ارتباط و هماکنون شلوغترین بندر دنیا در زمینه حجم کل مواد حمل شده است. این بندر یک چهارم کل کانتینرهای حمل شده در جهان را زیر پوشش خود قرار داده و شلوغترین بندر کانتینری جهان نیز محسوب میشود. این بندر همچنین بزرگترین بندر پالایشگاهی جهان است و در حدود نیمی از نفت جهان در این بندر پالایش میشود. به علت اینکه کشور سنگاپور دارای زمین و منابع طبیعی فراوانی نیست، این بندر نقش مهمی در واردات این مواد و سپس صادرات آنها پس از انجام اقدامات تولیدی روی آنها دارد.
بندر سنگاپور درحال حاضر دارای 45 اسکله و طول ساحل آن در حدود 12 هزار متر است که با این احتساب منطقهای به وسعت تقریبی 4کیلو متر مربع را به خود اختصاص داده است. این بندر دارای 4 پایانه بزرگ است که به وسیله 147 جرثقیل ساحلی بزرگ پشتیبانی میشود. این پایانهها درحال حاضر به 200 خط کشتیرانی خدمات ارائه میدهند. بدین ترتیب هر روزه از این بندر به سوی بنادر دیگر دنیا کالا ارسال شده یا دریافت میشود و این مسئله به خودی خود اهمیت این بندر را نشان میدهد.
سنگاپور مهمترین منطقه نفتی در آسیای جنوب شرقی است. این درحالی است که این کشور دارای منابع نفتی نیست ولی با در اختیار داشتن ناوگان بزرگی از کشتیها و شبکه حملونقل قوی توانسته نفت بسیاری از کشورهای دنیا را برای پالایش به خود جذب کند و پس از پالایش و استخراج مواد با ارزش از آن، محصولات را با قیمتی بالاتر به این کشورها بازگرداند. همچنین این بندر به عنوان یک نقطه تجاری برای انبار کالاها و سپس صدور به نقاط دور افتاده دنیا حائز اهمیت است که این امر تنها در سایه در اختیار داشتن امکانات تکنولوژیکی قوی و مدیریت مناسب به دست آمده و به مشتریان اطمینان داده که کارهایشان به سرعت و باامنیت بالا در این بندر انجام میشود.
بندر سنگاپور با افزایش 5 درصدی ظرفیت، میزان جابهجایی کانتینرها در این بندر را به 33/9 میلیون تیاییو در سال 2014 میرساند. مقامات این بندر از گسترش و در نهایت انتقال بندر سنگاپور به مکان جدید و تجهیز آن به برترین امکانات خبر داده و اعلام کردهاند هدف جابهجایی سالانه 60 میلیون تیاییو کانتینردر سال را در سر میپرورانند.