کشتی های کروز
کشتی های کروز، کشتی های مسافربری هستند که برای سفرهای تفریحی مورد استفاده قرار می گیرند، در این بخش سفر، امکانات کشتی بخشی اساسی از این تجربه محسوب می شود. سفرهای دریایی با سالانه میلیون ها مسافر از سال 2006 تا کنون به بخش عمده ای از صنعت گردشگری تبدیل شده است. رشد سریع این صنعت باعث شده است که چندین کشتی تازه ساخته شده از سال 2001 هر ساله به مشتری های خود خدمات ارائه دهند و همین منوال تا کنون پیموده شده و سایر خدمات نیز به آنها اضافه می شده است.
مشتریان ایرانی و خارجی اروپایی، منطقه های کوچک تر مانند منطقه آسیا و اقیانوسیه به طور کلی بخاطر شرایط قدیمی تر جابجا شده و توسط کشتی های جدیدی که ساخته و عرضه شده اند، سرویس می شوند. در دریای بالتیک، بنادر سفرهای دریایی به یکدیگر متصل می شوند که اصلی ترین بندر برای جا به جایی و تامین نیازها است.
کشتی های چند منظوره
از کشتی چند منظوره (که بعضاً کشتی باری عمومی نیز نامیده می شود) برای حمل کالاهای مختلف از جمله کالاهای عمده، همچنین کالاهای شکستنی و خطردار عمده و سنگین استفاده می شود. برای ایجاد حداکثر انعطاف پذیری در معاملات، آنها معمولاً دنده ای (همراه با جرثقیل) تهیه می شوند و نمونه های مدرنی برای حمل ظروف و غلات تعبیه شده است. به طور کلی آنها دارای تکیه گاه های باز و پیچ و مهره های بزرگ برای تسهیل حمل بارهای مختلف در یک سفر مشابه هستند. خدمه در ایمن سازی محموله های فله بسیار واجد صلاحیت بوده و کشتی به بندهای مختلف و سایر تجهیزات برای بستن دریا مجهز خواهد شد.
کشتی اقیانوس پیما
کشتی اقیانوس پیما یک کشتی مسافربری است که برای حمل و نقل مردم از یک بندر به بندر دیگر در مسیرهای دریایی مسافت طولانی مدت طبق برنامه زمان بندی شده طراحی شده است. کشتی های اقیانوس پیمای ممکن است بار یا نامه حمل کنند و گاهی ممکن است برای اهداف دیگر استفاده شوند.کشتی های اقیانوس پیمایشی معمولاً برای مقاومت در برابر دریای خشن و شرایط نامساعدی که در اقیانوس ها وجود دارد، دارای ظرفیت بالایی برای سوخت، غذا و سایر مواد مصرفی در سفرهای طولانی، که به صورت های خاصی و شغل های متنوعی ساخته می شوند.
این قسمت ها محل خاصی به عنوان اقامت اصلی اکثر شرکت های حمل و نقل مسافر بودند، با این حال به دلیل رشد سفرهای هوایی، کشتی های مسافربری شاهد یک کاهش شدید و به صورت مداوم بودند، که کشتی های کروز بعداً خلا را پر کردند و در درجه اول توسط افرادی استفاده می شدند که هنوز عاشق دریا بودند و امکانات رفاهی بیشتری نسبت به کشتی های مسافربری قدیمی در اختیار داشتند و با آنها سعی بر دیده شدن دوباره داشتند.
کشتی های یخچال دار
کشتی های یخچال دار (معمولاً به آنها ریففر گفته می شود) کشتی های باری هستند که معمولاً برای حمل کالاهای فاسدشدنی که نیاز به محیط و شرایط از جمله دما مناسب نیاز دارند استفاده می شوند به عنوان مثال میوه ها، گوشت، ماهی، سبزیجات، لبنیات و سایر مواد غذایی.
کشتی های RORO آف کشتی
کشتی های RORO آف، کشتی های باری هستند که برای حمل بار وسایل بسیار بزرگ مانند اتومبیل، تریلر یا کالسکه ریلی طراحی شده اند. شناورهای (یا ro / ro) دارای رمپ های داخلی هستند که به شما امکان می دهد بار هنگام خروج از بندر به طور خاصی غلتیده و از آن خارج شوند، در حالی که کشتی های کوچک تری که از طریق رودخانه ها و سایر مسافت های کوتاه فعالیت می کنند، اغلب دارای رمپ داخلی هستند، اصطلاح RORO به طور کلی برای کشتی های بزرگ تر اقیانوس پیما، از جمله کشتی های خالص ماشین / کامیون (PCTC) اختصاص داده می شود.
بارج قایقی دریایی
بارج قایقی با کف صاف است که عمدتا برای حمل کالاهای سنگین در رودخانه و کانال ساخته شده است. بیشتر لنج ها از نوع خودران نیستند و باید با یدک کش قایق های یدک کش یا قایق های باریکی آنها را جابجا کنند. بارج قایقی شرایط حمایت از انقلاب صنعتی اولیه در اروپا و شمال شرقی آمریکا را ایجاد می کرد زیرا به آن نیاز بود، اما بعداً آنها را قادر به ساختن موتورهای اصلی حرکتی بخار سوار بر ریل آهن نیز می کرد و راه آهن درگیر می شود و به دلیل سرعت بالاتر، کاهش هزینه ها و انعطاف پذیری مسیر حمل و نقل ریلی، همچنین حمل و نقل افراد، بار سبک و اقلام با ارزش بالا است.
کشتی های کابلی
لایه کابل یک کشتی در اعماق دریا است که برای قرار دادن کابل های زیر آب برای ارتباطات از راه دور، مثل برق و موارد دیگر طراحی و استفاده می شود. روبنای بزرگ و یک یا چند قرقره که از ترانسوم تغذیه می کنند آن را متمایز می کنند.همانطور که در بالا گفته شد، روبنا از قسمت های مختلفی ازکشتی تشکیل شده است مثل قایق، که شامل قایق بادبانی, قایق های ماهیگیری، کشتی های مسافربری، زیردریایی ها است. این معمولاً شامل دکل ها یا هر تسلیحات برجک که در دوران مدرن است، اما برجک همیشه نیست و در مواردی مثل توپخانه نیروی دریایی، وجود دارند
. همچنین آنها می توانند تجهیزات لازم برای جنگ زیردریایی و سلاح مربوطه را حمل و نگهداری کنند. اندازه روبنای یک شناور می تواند تأثیرات زیادی در عملکرد کشتی ها و قایق ها داشته باشد، زیرا این سازه ها می توانند مقاومت ساختاری، جابه جایی و یا پایداری آنها را تغییر دهند. اگر به اشتباه مورد استفاده قرار بگیرند فاجعه بار است و این عملکرد می تواند مضر باشد و تخریبات بسیار زیادی را به پروژه وارد کند.
کشتی های تجاری ساحلی
کشتی های تجاری ساحلی، همچنین به عنوان شناور شناخته می شوند، کشتی هایی که برای تجارت بین مکان های همان جزیره یا قاره استفاده می شوند. آنها غالباً کوچک و کم عمق هستند و گاهی اوقات به عنوان خود تخلیه تنظیم می شوند که به صورت های مختلف برای مورد های متنوع مورد استفاده قرار می گیرند.
کشتی لایروب
لایروب (گاهی اوقات جلبک گیر نیز نامیده می شود) کشتی ای است که برای حفاری در دریاهای کم عمق یا مناطق آب شیرین با هدف جمع آوری رسوبات پایین و دفع آنها در مکان دیگری استفاده می شود همچنین تمامی رسوبات را جمع کرده و به مخزن داخلی خود منتقل می کند.
کشتی باربری داخلی
نوعی کشتی حمل و نقل است که معمولاً قایق یا کشتی، یا حتی موارد بزرگ دیگر، حمل مسافران و یا گاهی وسایل نقلیه آنها را از مکانی به مکانی دیگر منتقل می کند. همچنین از کشتی ها برای حمل بار به عنوان مثال حمل واگن های راه آهن استفاده می شود. اکثر کشتی ها با خدمات برگشتی منظم و مکرر کار می کنند. به یک کشتی مسافری، مسافر با توقف های زیاد، به آن اتوبوس آبی یا تاکسی آبی گفته می شود. کشتی ها بخشی از سیستم حمل و نقل عمومی بسیاری از شهرها و جزایر کنار دریا را تشکیل می دهند و اجازه می دهند بین نقاط مشخص با حجم بار مشخص فعالیت داشته و بسیاری از کشتی های فعال در آب های شمال اروپا کشتی های رورو هستند.