تیانجین یکی از شهرهای کشور جمهوری خلق چین است.این شهر بزرگ، یکی از شهرهای مستقل چین است. امپراتوری آلمان این شهر بندری را در سال 1898 به مدت 99 سال اجازه کرد که به اشغال کامل نظامی آن توسط آلمانیها در سال 1901 انجامید اما با شکست آلمان در جنگ جهانی اول این شهر به جمهوری چین بازگردانده شد.
بندر تیانجین یکی از بهترین بندرهای ارتباطی چین است، زیرا از طریق خشکی به 21 شهر و منطقه دیگر مرتبط است. چون این بندر به پکن و استانهای مرکزی شمالی خیلی نزدیک است، قادر به ارائه خدمات از مناطق شمال غربی چین در زینجیانگ تا شمال شرق مغولستان است. بندر تیانجین به 9 ناحیه تقسیم شده است: سه ناحیه بیجیانگ، نانجیانگ، و دانگجیانگ در اطراف راه آب زینگانگ؛ منطقه های در امتداد رودخانه؛ ناحیه بندر بیتانگ در نزدیکی دهانه رودخانه بیتانگکو؛ منطقه بندر داگوکو در دهانه رودخانههای؛ و سه ناحیه در حال ساخت (هانگو، گائوشالین، نانگانگ).
راه آب بندر
راه آب زینگانگ تیانجین به کانال اصلی کشتیرانی، کانال چوانژادونگ، و کانال شعبه شمالی تقسیم میشود. کانال داگوشا و کانال رودخانههای، راههای جداگانهای با قوانین اندکی متفاوت هستند.
لنگرگاهها
بندر تیانجین دارای شش محوطه لنگرگاهی و دو لنگرگاه موقت است. همه لنگرگاهها برای کارکردهایی مانند: لنگر انداختن، قرنطینه، بازرسی، راهنمایی کشتی، و فراهم کردن پناهگاهی در مقابل آب و هوای طوفانی طراحی شدهاند.
فعالیتهای بندر
شرکت های تابعه و شرکای بندر تیانجین در همه زمینههای عملیات بندر، شامل باراندازی، آژانس کشتیرانی، بارگیری، ذخیرهسازی و حملونقل، مدیریت زیرساخت، خدمات ارتباطات و اطلاعات، خدمات مالی، تامین برق، توسعه املاک و مستغلات، بهداشت، آموزش پرسنل، امنیت بندر، حمل و نقل، آتشنشانی، مدیریت امکانات بندر، مدیریت زیست محیطی، و...، درگیر هستند. فعالیت اصلی بندر، پردازش و بارگیری محموله است. این بندر به عنوان یک بندر جامع، همه انواع کالاها، از جمله محمولههای خشک و مایع، کالاهای عمومی، کانتینرها، وسایل نقلیه و مسافران، را مدیریت میکند. بندر تیانجین 365 روز در سال، 24 ساعت شبانه روز در سه شیفت کار میکند.
مزیتهای بندر
یکی از بزرگترین مزیتهای بندر تیانجین، نقش آن به عنوان دروازه شهر بزرگ تیانجین و بیشتر به عنوان ساحل دریای شمال چین است. این بندر همچنین نقش مهمی را در برنامهریزی منطقه جدید بینهای تیانجین و ناحیه بوهای ریم بازی می کند. برنامه استراتژیک این بندر برای یک دوره 5 تا 12 ساله عبارت است از تبدیل بندر تیانجین به عنوان (مرکز تدارکات و حملونقل دریایی بینالمللی شمالی) که محور ناحیه انتهایی آن شمال غربی چین، دشت شمال چین و شمال شرقی را در اختیار دارد، و نقش مهمی را در منطقه اقتصادی بازی میکند.