کامیون مرسدس بنز زتروس
کمپانی مرسدس بنز همواره با خودروهای لوکسش که شما را در کمال آسایش و راحتی جابه جا می کنند، شناخته می شود. همه ما محصولات این کمپانی را دوست داریم؛ چراکه با راحتی و آرامش بی نظیر خود، بهشتی امن را برای ما فراهم می آورند. اما این بار مهندسان باهوش این خودروساز آلمانی اقدام به ساخت کامیونی با قابلیت انجام کارهای سنگین نمودند: زتروس، مقاوم ترین کامیون این کمپانی!!! ضدگلوله بودن بدنه، رانندگی با این کامیون را در مناطق جنگی به یک پیاده روی لذت بخش در پارک تبدیل می کند.مرسدس بنز زتروس با سیستم چهار چرخ محرک و به دو صورت دو محور با وزن خالص 16.5 تا 18 تن و سه محور با وزن خالص 25 تا 27 تن عرضه می شود. گفتنی است، حداکثر بار مجاز برای مدل دو محور حدود 10 تن و برای مدل سه محور حدود 16 تن می باشد (بدون در نظر گرفتن وزن بدنه).
طراحی بدنه
طراحی قرص و مستحکم بدنه این غول آلمانی، هیچ گونه تردیدی در خصوص ماهیت باری و تجاری آن و قابلیت رانندگی در شرایط مختلف به جا نمی گذارد. قرار گرفتن کابین زتروس در پشت موتور آن، بهترین حالت را برای رانندگی در شرایط سخت بدون مختل کردن آسایش راننده فراهم می آورد. در این حالت، کابین در موقعیتی پایین تر و پشت محور جلو قرار می گیرد که این امر در کاهش تکان ها و افزایش راحتی راننده نقش بسزایی دارد.
به لطف ارتفاع زیاد شاسی از سطح زمین و چرخ های بسیار بزرگ، رفتن به جنگل های بکر، سایت های ساختمانی، مناطق برفی و زمین های گلی و باتلاقی بسیار راحت است. موتور و شاسی زتروس همانند آکتروس و آکسور، اما با قدرت بیشتری است که این امر مقاومت آن را افزایش می دهد. در جلوی کاپوت چهارگوش، جلوپنجره ای عمودی با سه نوار افقی قرار دارد و ستاره سه پر مرسدس بنز نیز در وسط آن جای گرفته است.شکل عضلانی گلگیرها حسی از قدرت را به بیننده منتقل می کند و دو راهنما قرار گرفته بر روی آنها نیز، بر زیبایی هر چه بیشتر این غول آلمانی می افزایند. چراغ های جلو نیز، بر روی سپر سه تکه که از فولاد مقاوم ساخته شده است، قرار گرفته و همین امر انجام هر کاری را بدون کوچک ترین مشکلی امکان پذیر میسازد.
طراحی داخلی
به دلیل ارتفاع زیاد شاسی از سطح زمین، دسترسی به کابین کمی سخت می باشد و به کمی تلاش و ممارست نیاز دارد. اما به محض اینکه وارد کابین شوید، محیطی با ارگونومی عالی و فضای بزرگ در اختیار شما قرار می گیرد. گفتنی است، در کابین زتروس نباید به دنبال طراحی شیک و مدرن باشید، چراکه مهندسی این کامیون به شکلی است که بیشتر بر روی کارایی تأکید کرده تا تجمل گرایی. البته کیفیت ساخت و مواد مورد استفاده بسیار عالی بوده و استفاده از زتروس را همیشگی می سازد؛ قرار گرفتن هر چیز در جای خود، یک بار دیگر ما را به تحسین و تکریم مهندسی آلمانی وامی دارد.
کابین این آلمانی پر قدرت ظرفیت سه سرنشین را دارد و هر سه صندلی با کمربند ایمنی و محافظ سر تجهیز شده اند. خریداران در صورت تمایل و به منظور بهره مندی از رفاه و آسایش بیشتر می توانند صندلی های بادی را برای زتروس سفارش دهند. صندلی ها اگرچه کمی بیش از حد صاف و هموار هستند، اما با وجود امکان تنظیم در حالت های مختلف شما می توانید به راحتی بهترین موقعیت برای راندگی را مشخص کنید. کمپانی سازنده با ایجاد تغییراتی در کیلومترشمار قرض گرفته شده از آکسور، آن را با شرایط و اولویت های زتروس هماهنگ کرده است. چیدمان خوب ادوات و تجهیزات استفاده از آنها را راحت و آسان می سازد؛ در صفحه کیلومترشمار نیز، یک سرعت سنج، دورسنج، آمپر سوختو فشار باد به همراه یک نمایشگر کاربردی وجود دارد.در سمت راست فرمان، دکمه ها و اهرم های تنظیم آینه ها، سیستم تهویه مطبوع، قفل دیفرانسیل، و دنده آف رود قرار دارند؛ همچنین، شما می توانید وسایل مورد نیاز خود را در چهار قفسه تعبیه شده زیر سقف قسمت جلو قرار دهید. محفظه قرار گرفته در قسمت میانی زیرآرنجی نیز، با وجود دو جالیوانی، از کارایی بسیار خوبی برخوردار است.
قدرت و عملکرد موتور
پیشرانه شش سیلندر خطی 7.2 لیتری موجود در زتروس، با تبعیت از استاندارد یورو 5 و تولید قدرتی معادل 326 اسب بخار و گشتاوری در حدود 1,300 نیوتن متر در بازه 1,200 تا 1,600 دور بر دقیقه، این کامیون آلمانی را به پیش می راند (مدل یورو 3 این پیشرانه نیز، وجود دارد). کمپانی سازنده دو نوع گیربکس برای زتروس در نظر گرفته است: نه سرعته هیدرولیک-پنوماتیک دستی به صورت استاندارد، و شش سرعته اتوماتیک Allison به صورت سفارشی.
شایان ذکر است، پیشرانه موجود با ارائه عملکردی بی نظیر، با به چالش کشیدن شرایط مختلف، از پس هر کاری برمی آید. سیستم چهارچرخ محرک نیز، به گونه ای طراحی شده است که زتروس را در جاده های ناهموار و آف رود آماده حرکت می سازد و قابلیت حمل بارهای سنگین را به آن می بخشد.
تجربه رانندگی
طراحی سیستم تعلیق زتروس با وجود فنرها و کمک فنرهای پارابولیک، رانندگی نرم و راحتی را برای این سنگین وزن آلمانی فراهم می آورد؛ گفتنی است، با وجود چنین سیستم تعلیقی شما می توانید به راحتی از گودال هایی به عمق 0.8 تا 1.2 متر عبور کنید. استفاده از شاسی نردبانی با افزایش مقاوت زتروس، انعطاف پذیری آن را نیز بهبود می بخشد و در نتیجه عملکرد و هندلینگ فوق العاده ای برای این کامیون به ارمغان می آورد.
نتیجه گیری
با یک بار تماشا و رانندگی با مرسدس بنز زتروس، محال است شیفته این کامیون نشوید. خودروساز آلمانی با کنار هم قرار دادن استحکام، کیفیت ساخت عالی، پیشرانه های پرقدرت و شاسی مقاوم، ترکیب بی نظیری را در اختیار خریداران قرار می دهد. در داخل کابین نیز، هر آنچه برای راحتی و آسایش راننده و دیگر سرنشینان لازم است، وجود دارد. بدین ترتیب، می توان گفت کمپانی مرسدس بنز یک بار دیگر توانایی ها و قابلیت های منحصربه فرد خود را به رخ همگان کشیده است.