کامیون ایسوزو سری F
کامیون ایسوزو سری F یکی از همه کاره ترین کامیون هایی است که در بازار وجود دارد، وقتی صحبت از مصرف کم به میان می آید نیز این کامیون از سابقه ای خوب برخوردار است. این کامیون از کابینی مشابه کابین قوی تر ایسوزو FX بهره می برد ولی در مقایسه با برادر بزرگ ترش از شخصیتی آرام تر و مطیع تر برخوردار است.کامیون ایسوزو سری F با چهار موتور مختلف به بازار عرضه می شود که می توانند بین 200 تا 300 اسب بخار نیرو تولید کنند. وزن کل کامیون (GVM) نیز بین 10,400 تا 16,500 کیلوگرم متغیر است. پیکربندی های این کامیون نیز عبارتند از: 4×4، 2×6 و 4×6.
طراحی بدنه
به رغم این واقعیت که کامیون ایسوزو سری F از کابینی مشابه کابین کامیون بزرگ تر ایسوزو FX بهره می برد، ولی جزییات کوچکی روی بدنه دیده می شوند که این دو مدل را از هم متمایز می کند. می توان گفت ارتفاع کمتر از سطح زمین، چراغ های بالا رفته و شباهت جلو پنجره به مدل کوچک تر ایسوزو سری N از مهم ترین تفاوت های این دو کابین هستند. روی جلو پنجره مانند سایر محصولات کمپانی ایسوزو لوگوی ISUZU به چشم می خورد. این لوگو از روکش کروم برخوردار است تا چشمگیرتر باشد. سپر جلو از سپر کامیون ایسوزو سری N اندکی بزرگ تر است ولی از همان طراحی بهره می برد و دو دریچه ورودی هوا و دو چراغ مه شکن مستطیل شکل روی آن به چشم می خورند. درب ها از دستگیره ها و پنجره هایی بزرگ بهره می برند. خط پایین پنجره به منظور بالا بردن دید، به صورت اریب طراحی و ساخته شده است.
طراحی داخلی
به لطف ارتفاع کم کابین از سطح زمین و باز شدن 90 درجه ای درب ها، سوار و پیاده شدن بسیار آسان است. باید گفت در مقایسه با استانداردهای امروزی طراحی، طراحی داخلی کامیون ایسوزو سری F کمی قدیمی و کسالت آور است و از مواد اولیه ای سخت و محکم ساخته شده است، با این حال کیفیت ساخت و چیدمان در سطح خوبی قرار دارد. دکمه های کنترلی در جای مناسبی قرار گرفته اند و ارگونومی خوبی دارند. روی کنسول مرکزی نمایشگر GPS به چشم می خورد که موارد دیگری مانند رادیو و مانیتور دوربین نیز روی آن تعبیه گردیده اند. پنل ابزار کاملاً مدرن و امروزی است، آمپرها نیز بزرگ هستند و خواندن آن ها بسیار آسان است.علاوه بر آمپرهای متعارف، یک نمایشگر کوچک و مستطیل شکل نیز به چشم می خورد که اطلاعاتی نظیر میزان مصرف سوخت، هشدار در مورد سرعت بالا، میزان ساعات کارکرد موتور، دوره های زمانی بین سرویس ها و غیره را به نمایش می گذارد. صندلی ها بسیار راحت هستند و از تنضیمات زیادی برخوردارند. این صندلی ها از کمربندهای پیش کشنده سه نقطه ای، ضربه گیرهای قابل تنظیم افقی و گرمکن برخوردار هستند. علاوه بر این، برای راحتی بیشتر راننده، فرمان تلسکوپی است و قابلیت خم شدن به بالا و پایین را نیز دارد.دید سرنشینان از اطراف به لطف شیشه جلو و آینه های جانبی بزرگ بسیار عالی است. در صورت نیاز به دید بیشتر، می توان سه دوربین دید عقب را به صورت سفارشی خریداری کرد. داخل کابین محفظه های زیاد و به در بخوری وجود دارند از جمله: جعبه داشبورد بزرگ، جا لیوانی، جیب های روی درب، کنسول های بالای سر و یک جعبه مخصوص بار در وسط صندلی ها.
قدرت و عملکرد موتور
کامیون ایسوزو سری F به همراه موتورهای دیزلی SiTEC سری III تولید می شود که در نسخه های 200، 235، 260 و 300 اسب بخاری در اختیار مشتریان قرار می گیرند. این موتورها می توانند در کنار گیربکسهای شش سرعته دستی یا اتوماتیک قرار بگیرند. این گیربکس ها به طور خاص برای مقاصد تجاری طراحی و تولید گردیده اند. این موتورهای دیزلی به منظور بالا بردن عملکرد و پایین آوردن مصرف سوخت به فناوری های جدیدی مجهز شده اند که از میان آن ها می توان به سیستم پاشش سوخت فشار بالای Common-rail، چهار سوپاپ برای هر سیلندر، اگزوز پیشرفته EGR، سیستم جدا کننده ذرات ریز از گازوییل و توربوشارژر VGS اشاره کرد. این موتورها به لطف برخورداری از چنین تجهیزات پیشرفته ای قادرند در دورهایی معادل با 1000 تا 1500 دور بر ثانیه، به حداکثر گشتاور دست پیدا کنند، این امر باعث می شود توان یدک کشی کامیون بسیار بالا برود و تعویض دنده ها نیز به حداقل برسد.
سواری و هندلینگ
کامیون ایسوزو سری F در قسمت جلو به یک سیستم تعلیق مجهز است که از چندین فنر شمشی و دو کمک فنر بهره می برد، در حالی که در قسمت عقب فقط از فنر شمشی استفاده شده است. کیفیت سواری کامیون صرفنظر از این که خالی باشد یا پر از بار بسیار نرم است، هندلینگ نیز به گونه ای است که اعتماد به نفس راننده را بالا می برد. فرمان به صورت استاندارد برقی است و هم در سرعت های پایین و هم در سرعت های بالا مانوردادن با کامیون را به کاری ساده تبدیل می کند. ابعاد غربیلک فرمان نیز بسیار عالی است. غربیلک فرمان کوچک و سبک است و این ویژگی ها باعث می شوند استفاده از آن بسیار راحت باشد. تجهیزات ایمنی این کامیون عبارتند از: ترمز ضدقفل، رگلاتور ضد لیز خوردن (ASR)، کنترل در سربالایی و سراشیبی (HSA) و کیسه هوای راننده.
نتیجه گیری
به عنوان نتیجه گیری می توان گفت موتور عملکرد خوبی دارد و به هیچ عنوان نیاز به شتاب یا قدرت بیشتر احساس نمی شود. درست است که کابین باید مدرن و امروزی تر باشد ولی این امر در کامیون ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست. به جرأت می توان گفت کامیون ایسوزو سری F چنان قابل اعتماد است که همتراز با رقبایی که در صدر جدول این کلاس از کامیون ها قرار دارند می ایستد. این کامیون انعطاف پذیر و همه کاره است و کارش را به خوبی انجام می دهد. البته باید پذیرفت که از نقاط ضعقف کوچکی نیز رنج می برد ولی در قبال پولی که بابت آن پرداخت می کنید، گزینه بسیار مناسب و ایده آلی است.