برخی از محمولات فله ممکن است در هنگام بارگیری شکل و زاویه مخروطی یعنی زاویه تعادل یا ( Angle of repose) درست نکنند ولی علیرغم آن بازهم خطر جا به جایی داشته باشند و کشتی فله بر را درهنگام بارگیری یا در زمان حمل با خطر غرق شدگی یا خطر به گل نشستن , روبه رو سازند. یکی از این محمولات که در عین بی خطر بودن آن, یکی از خطرناکترین محموله فله می باشد، محموله خاک نیکل(Nickel Ore) می باشد.
خاک نیکل اغلب به هنگام استخراج از معدن مملو از آب بوده و اگر این رطوبت و آب در هنگام بارگیری کنترل و اندازه گیری نشود قطعا خطرات جدی را برای کشتی ایجاد خواهد کرد. متاسفانه طبق گزارشات واصله از سازمان جهانی دریانوردی این محموله بر اثر عدم کنترل مقدار رطوبت و آب آن (که به این عمل ,اندازه گیری مقدار مجاز رطوبت و آب محموله یا (T.M.L) می گویند, چندین فروند کشتی فله بر را غرق نموده و متاسفانه تعدادی از دریانوردان و کارکنان این نوع کشتی ها را همراه با خود کشتی ها غرق کرده و به کام مرگ فرستاده است.
مقدار مجاز رطوبت محموله که قابل حمل باشد را تی. ام.ال (Transportable Moisture Limit) می گویند و این مقدار را فروشنده و تمام عوامل یا نماینده فروشنده ملزم به رعایت آن بوده و قبل از بارگیری باید کلیه مستندات و آزمایشات لازم مبنی بر اینکه محموله برای بارگیری و حمل (بدون خطر) آماده می باشد را به مالکان کشتی یا نماینده قانونی مالکان کشتی, مثل کاپیتان کشتی یا افسر اول و یا نماینده محلی اراِئه نمایند.
در چارترپارتی ها (قراردادهای اجاره) اصولآ کلوز (Clause) مربوط به رعایت بند تی.ام.ال وجود دارد که استاندارد می باشد لیکن بعضی اوقات بر سر بعضی کلمات و یا متن آن یا برخی هزینه ها نیاز به مذاکره و توافق بین مالکان و اجاره کنندگان می باشد در غیر اینصورت، متن کامل و اسناندارد بند و ماده (Clause) مربوطه، برای طرفین لازم الاجرا می باشد. (رجوع به مادهClause T.M.L).
کشور های فلیپین و اندونزی از بزرگ ترین استخراج و تولید کنندگان محموله خاک نیکل هستند. بنادر سوریگائو (Surigao) و داوائو (Davao) و توبی( Tubay) در فیلیپین و بنادر بالی (Buli) جیبه (Gebe) و پومالا (Pomalaa) در اندونزی از جمله بنادر مهم این دو کشور هستند که به امر استخراج و صادرات محموله خاک نیکل اشتغال دارند.متاسفانه از سال 2010 تا سال 2016 تعداد 7 (هفت) فروند کشتی در آن نواحی و مناطق همجوار یا در راه بنادر تخلیه، بخاطر عدم رعایت آب و رطوبت مجاز محموله (T.M.L) غرق شده اند.
متاسفانه آخرین مورد کشتی غرق شده در آن منطقه, کشتی امرالد استار (Emerald Star M.V) بوده که در اکتبر 2017 اتفاق افتاد و این امر (غرق شدن کشتی) مجددا" لزوم تأکید بر سخت گیری در بکارگیری قانون و کنوانسیون "حمل سالم محمولات فله جامد" ( IMSBC Code) و سایر کنوانسیون های مرتبط را (که در سال 2016 اصلاح و تجدید چاپ و منتشر شده بود) در اذهان جامعه دریانوردان و سایر دست اندرکاران این حرفه , متبادر ساخت.