امروزه کشتی های فله بر 21% ناوگان تجاری جهانی را تشکیل می دهند. این نوع کشتی ها در سایزهای کشتی تک انباره تا کشتی های غول آسا (مخصوص حمل سنگ آهن) که قادر است تا 400.000 تن محموله را حمل کنند، وجود دارند. برخی از این کشتی ها به صورت خاص و کاملا" ویژه طراحی شده اند. بعضی از این کشتی ها می توانند خود محمولات خودشان را تخلیه کنند.
بعضی ها هم نسبت به امکانات بندر یا بنادری که قرار است در انجا بارگیری یا تخلیه کنند طراحی می شوند. برخی از این کشتی ها حتی هنگام بارگیری امکان بسته بندی محمولات خود را هم دارند.مالکان بیش از نیمی از این کشتی ها (کشتی های فله بر) یونانی , ژاپنی , یا چینی هستند و بیش از یک چهارم این کشتی ها در پاناما ثبت شده اند.کره جنوبی بزرگ ترین سازنده کشتی های فله بر در جهان می باشد و اصولا" 82 % این نوع کشتی ها ساخت کشورهای آسیایی هستند.طبقه بندی سایز انواع کشتی های فله بر:
سایز مخصوص عبور از کیپ ها (Capesize) مثل دماغه امید نیک یا (Cape of Good Hope). کشتی های کیپ سایز کشتی هایی هستند که از کشتی های پانامکس و سوئزماکس بزرگ تر هستند و از کانال ها (به ویژه کانال پاناما) نمی توانند عبور کنند و ظرفیت (DWT.) آنها از 80.000 تن به بالا و تا 200.000 تن هم می باشند.
انواع کشتی های دیگر مثل کشتی کامسر ماکس (Kamsarmax) و دانکیرک ماکس (Dankirkmax) و نیو کاسل ماکس (Newcastle Max) و ستوچی ماکس (Setouchmax) وجود دارند که ظرفیت حمل آنها از 85.000 تن به بالا و تا 250.000 تن هستند که فعلا جزو بحث ما نمی باشند. فقط نام آنها جهت آشنایی ذکر گردید.
همچنین آخرین نوع و سایز کشتی مذکور در این مقال, یعنی کشتی ستوچی ماکس (Setouchmax) مخصوص تردد در دریای ستوچی ژاپن , می باشد که به کشتی VLBC (Very Large Bulk Carrier) معروف هستند که حدود 300 متر طول و بیش از 16 متر آبخور دارند.