بعضی از محمولات فله ای چون ذغال و سولفور به دلیل داشتن خاصیت خورندگی این محمولات می توانند آسیب جدی به انبار های کشتی بزنند.محمولاتی مانند سلفور فله ای عموما در مکانها و فضای باز تری دپو می شوند. بنابراین در چنین فضایی معمولا رطوبت هوا را به خود جذب می نمایند. سولفور خیس یا مرطوب خود دارای خاصیت خورندگی بالایی دارند. همچنین آبهای موجود در ته انبار ها هم باعث خیس شدن بیشتر این محموله می گردند که این عمل باعث خوردگی بیشتر کف انبار ها یا دیواره های آن می شود.
ذغال خیس و مرطوب هم که بعد از جریان فراوری و آب دهی در استخر های مخصوص آب شیرین , اصولا" مملو از آب و رطوبت و سولفور می باشد. لذا این نوع ذغال هم در اثر واکنش شیمیایی با آب موجود انبار ها تولید اسید نموده و این اسید موجب خوردگی انبار ها و سایر قسمت های کشتی که در معرض آن هستند , می شود.
آماده سازی انبار ها برای محموله در نظر گرفته شده بعدی , عملیات سخت و دشواری محسوب می شود. عدم آماده سازی مناسب انبار ها منجر به شکایات مربوط به کیفیت نامطلوب محموله مثل آلودگی , آب دیدگی یا از بین رفتن محموله , می شود.ته مانده های محموله قبلی یا گرد و خاک آن , ممکن است محموله بارگیری شده فعلی را آلوده کند که این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نمی باشد. مثلا" اگر سیمان ( فله ای) با ته مانده های محموله قبلی و گرد و خاک موجود در انبار ها مخلوط بشود خاصیت سفت شدگی آن کم می شود و یا اگر شکر تصفیه نشده در کنار یا روی شکر تصفیه شده و خشک بار گیری شود , قطعا" به شکر تصفیه شده آسیب خواهد زد.
نفوذ و چکه کردن آب ( در داخل انبار ها) از طریق دریچه ها و یا سایر ورودی ها یا برگشت آب آلوده سیستم های شستشوی انبارها , ناشی از نظارت غیر اصولی می باشد.محمولاتی مانند نمک و شکر هم به سرعت رطوبت را به خود جذب می کنند و در صورت وجود رطوبت یا خیسی انبار ها بلافاصله این نوع محمولات آسیب می بینند.
پر واضح است که اغلب محمولات فله ای همیشه با خطرات آتش گرفتن و آتش سوزی مواجه هستند. خیلی از محمولات فله ای به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی در درون انبار ها و در طول سفر تمایل زیادی برای گرم شدن نشان می دهند. محمولاتی مثل ذغال , سولفور , پنبه , و مخصوصا" پودر ماهی ( Fish meal) به طور طبیعی و اتوماتیک داغ می شوند. ذغال همچنین گاز متان متساعد می کند که گازی قابل اشتعال می باشد. حتی این گاز (گاز متان) اگر با هوا مخلوط شود , تبدیل به عامل انفجار قوی خواهد شد. یا حتی گرد و خاک برخی از محمولات مثل سولفور خطر انفجار را ایجاد می کند. از برخورد و اصطکاک عدل های پنبه به همدیگر نیز حرارت تولید می شود.
احتیاط ها و پیش بینی های لازم برای جلوگیری از آتش سوزی در کشتی های فله بر از اصول اولیه عملیات حمل و نقل دریایی می باشد. به عنوان مثال پودر ماهی یا همان(Fish Meal)که یکی از خطرناک ترین محمولات کیسه ای می باشد و برای حمل آن کشتی ها بایستی مجهز به تجهیزات خاص مثل هواکش های برقی بسیار قوی که اصطلاحا"Electrical Ventilation System" می گویند , باشند. همچنین کشتی ها بایستی به سیستم های قوی آتش خاموش کن شامل زنگ خطر , دستگاه ها و کپسول های مخصوص اطفاء حریق (که اصطلاحا" CO2 یا دی اکسید کربن گفته می شود و همچنین به سایر ملزومات مهار آتش , مجهز باشند.
برخی از کشتی ها برای مقابله و جلوگیری از خطرداغ شدن محموله پودر ماهی ( Fish Meal) مجهز به تهویه طبیعی یا (Natural Ventilation) هستند که این نوع تهویه به ویژه برای سفرهای طولانی کارایی چندانی ندارند.دریانوردان , مالکان کشتی ها , فروشندگان , اجاره کنندگان کشتی ها , بایستی قبل از هر اقدامی با کلوپ پی. اند. آی خود یعنی و به جهت جلو گیری از اتفاقات ناگوار احتمالی مثل آتش سوزی , به گل نشستن کشتی , خطر جابه جایی محموله و…. تماس گرفته و رهنمود لازم را کسب نمایند.