کشنده Kenworth T680
کمپانی Kenworth به تازگی از کشنده جاده ای T680 رونمایی کرده است که یکی از آیرودینامیک ترین محصولاتی است که توسط این کمپانی تولید می شود. این کشنده جدید مصرف سوخت پایینی دارد، از عملکرد و راحتی زیادی برخوردار است و تجهیزاتی بسیار جدید و نوآورانه در اختیار سرنشینانش قرار می دهد. کابین این کشنده 2.1 متر طول دارد و برای پر کردن جای خالی بین کابین 1.9 متری کابین کشنده T660 و کابین 2.3 متری کشنده T700 طراحی و به بازار عرضه شده است. ماموریت این کشنده حمل بارهای سنگین در مسافت های طولانی است و با کابین های Single یا Sleeper cap به بازار عرضه می شود. در قلب کشنده یک موتور 12.9 لیتری Paccar MX جا خوش کرده است، البته موتور Cummins ISX15 نیز به صورت سفارشی قابل خریداری است.
طراحی بدنه
کشنده Kenworth T680 از بدنه ای بسیار زیبا و آیرودینامیک بهره می برد. سقف بلند، سپر و بادشکن همگی به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که مصرف سوخت پایین بیاید و آیرودینامیک بالا برود. جلو پنجره مشهور Kenworth که به این کشنده چهره ای آشنا می دهد از آلومینیوم مشبک و ضد زنگ ساخته شده است. کشنده Kenworth T680 در مقایسه با سایر محصولات سری T از 65 درصد محفظه بار (داخل کابین) بیشتر، شیشه جلو بزرگ تر (50 درصد)، 40 درصد سر رو صدای کمتر (در داخل کابین)، 30 در صد زاویه باز شدن بیشتر درب ها و بهترین روشنایی چراغ های جلو بهره می برد.
سقف بسیار بلند و شیب دار بسیار خوش قیافه است و به کشنده چهره ای دینامیک و پویا می بخشد. بدنه کابین از پنل های آلومینیومی سبک و ضد زنگ ساخته شده که با بست های Henrob به هم متصل شده اند و سازه ای بسیار محکم و مقاوم در برابر سر و صدا و تکان و لرزش به وجود آورده اند. مهندسین در ساخت بادشکن جدید و سه تکه از ماده بسیار سبک و خاصی به نام SMC ساخته شده است و نیروی بسیار کمی برای بالا و پایین بردن آن مورد نیاز است. سپر آیرودینامیک نیز از دو قسمت مجزا و از جنس یک ماده بسیار مقاوم به نام Thermoplastic Olefin ساخته شده است که به هیچ عنوان تحت تأثیر آفتاب قرار نمی گیرد. چراغ های دوقلو و هالوژن جلو بسیار پر نور هستند، چراغ های زنون نیز به صورت سفارشی قابل خریداری هستند.
کابین داخلی
به لطف زاویه زیاد باز شدن درب ها و پلکان بسیار خوب، سوار و پیاده شدن بسیار آسان است. درب ها از مواد بسیار سبک و عین حال مقاوم ساخته شده اند و به گونه ای طراحی شده اند که هوا را به خوبی از کناره های کابین عبور بدهند و سر و صدای ناشی از باد را به حداقل ممکن برسانند. یک سوپاپ تخلیه فشار نیز در کابین تعبیه شده است که هوای داخل و خارج کابین را یکسان می کند تا درب ها راحت تر باز و بسته بشوند. پنل ابزار به صورت استاندارد دارای نه آمپر است که در کنار دوازده شاخص قرار می گیرند، همگی این آمپرها بسیار خوانا هستند، علاوه بر این پنل ابزار این کشنده به سیستم جدید و نوآورانه DPC نیز مجهز است.
این سیستم دارای یک صفحه نمایشگر رنگی و 5 اینچی است که اطلاعات مربوط به کشنده را در اختیار راننده قرار می دهد و سیستم NavPlus نیز روی داشبورد تعبیه شده است و امکان برقراری ارتباط با تلفن همراه از طریق بلوتوث را فراهم می کند. صندلی های بادی بسیار راحت هستند و به صورت اتوماتیک با وزن راننده مطابقت پیدا می کنند. در کنار صندلی های استاندارد یک صندلی چرخان با زاویه 180 درجه نیز به صورت سفارشی قابل خریداری است که به شاگرد راننده اجازه می دهد راحت تر باشد. موقعیت بالای راننده به او اجازه می دهد دید بسیار خوبی از جاده داشته باشد. تجهیزات دیگری که در کابین به چشم می خورند عبارتند از: تلویزیون 23 اینچی، میز مخصوص DVD یا بازی های ویدویی، تاقچه مخصوص مایکروویو.
موتور و گیربکس
کشنده Kenworth T680 به یک موتور 12.9 لیتری Paccar MX مجهز است که می تواند بین 380 تا 485 اسب بخار نیرو تولید کند. حداکثر گشتاور نیز 2373 نیوتن متر است. گفتنی است این موتور بسیار قوی قبلا توانایی هایش را در سایر کشنده ها و کامیون های Kenworth و Peterbilt به اثبات رسانده است. البته موتور Cummins ISX15 نیز به صورت سفارشی در اختیار مشتریان قرار می گیرد که قادر است بین 400 تا 600 اسب بخار نیرو و حداکثر 2779 نیوتن کتر گشتاور تولید کند. این دو موتور در کنار گیربکس اتوماتیک Eaton UltraShift PLUS قرار میگیرند که بسیار دقیق و به جا عمل می کند. از طرفی کمپانی Kenworth اعلام کرده است به زودی موتور Cummins Westport ISX12 G را نیز به بازار عرضه خواهد کرد که با گاز طبیعی فشرده کار می کند و قادر است 400 اسب بخار نیرو و 1966 نیوتن متر گشتاور تولید کند. ترمز موتور و گیربکس دستی نیز می توانند به صورت سفارشی در کنار این موتور قرار بگیرند.