صنعت کشتیرانی در هفته جاری شاهد یک خبر تکان دهنده مبنی بر کلاهبرداری مالیاتی شرکت کشتیرانی چین از واردکنندگان کالای ارزان این کشور به یونان بود و خبر خوش آنکه بازار تمرکز خود را با هدف بزرگ کشتیرانیها مبنی بر استفاده از سوختهای سازگار و انتشار حداقلی کربن دیاکسید و گازهای گلخانهای پیش میبرد.
کاسکو در پیرائوس متهم به کلاهبرداری میشود
این روزها خبرهای بدی در بندر "پیرائوس" یونان پس از گذر از یک دوره طولانی خوش خبری به گوش میرسد. شرکت کشتیرانی کاسکو چین بندر پیرائوس را با هدف جابه جایی بار تا پنج میلیون TEU در سال در سه اسکله کانتینری راهاندازی کرد، اما خبر کلاهبرداری آن از مشتریان در بازار کشتیرانی سروصدا کرده است. بندر پیرائوس در حال حاضر و در میان بنادر کانتینری جایگاه هفتم در اروپا و دوم در مدیترانه را به خود اختصاص داده است. در سطح جهانی نیز این بندر از رتبه 44 در سال 2016 میلادی به 37 در سال گذشته رسید. تکمیل پروژههای کنونی در اسکله شماره3 بندر یونان ظرفیت اسکله یک، دو و سه کاسکو را به 70 میلیون TEU افزایش میدهد.اتحادیه مبارزه با کلاهبرداری اروپا (OLAF)، مقامات یونانی را به دلیل کوتاهی در متوقف کردن دریافت مالیات بالا از سوی واردکنندگان چین در حمل بارهای بسیار ارزان از طریق بندر پیرائوس
ملزم به پرداخت جریمه 200 میلیون یورویی کرد.
قطر در بازار کشتی سازی سرمایهگذاری میکند
قطر از سفارش ساخت 60 فروند کشتی حمل LNG به یاردهای کشتی سازی کره جنوبی خبر داد، اما جزئیات مالی آن منتشر نشده است. بسیاری از شناورهای ملکی LNG قطر از سوی سه کشتی ساز بزرگ کره جنوبی یعنی صنایع سنگین هیوندای (HHI)، صنایع سنگین سامسونگ (SHI) و مهندسی دریایی و کشتی سازی دوو (DSME) ساخته شده است. درحال حاضر ناوگان شناورهای LNG قطر 50 کشتی را در خود جای داده است. نقطه تامل برانگیز موقعیت جغرافیایی کره جنوبی و قطر است که صنعت کشتیرانی در این منطقه را مهم جلوه میدهد. اساس و بینان دو کشور به گونهای است که توسعه دوجانبه را به همراه دارد. کشتیرانی در این دو کشور به سمت بهرهمندی از شناورهای دوستدار محیط زیست در حرکت است. بدین ترتیب میزان تقاضا برای شناورهای LNG در آیندهای نزدیک پا را فراتر از حد تصور میگذارد.
پیش به سوی انتشار صفر گازهای گلخانهای
مطالعه جدیدی مبنی بر انتشار صفر گازهای گلخانهای به دنبال قانون مصوب آیمو از سوی موسسه لویدز رجیستر و دانشگاه خدمات دریایی UMAS منتشر شده است که الزامات دستیابی به استراتژی انتشارات صفر تا سال 2050 میلادی را نشان میدهد. در این مطالعه به ضرورت تغییرات در شناور و زنجیره زیرساختها پرداخته شده و نقش سهامدارن برای ورود به این عرصه بسیار حیاتی شمرده شده است. از سوی دیگر، این مطالعه به بررسی موانع، هزینهها و اقدامات عملیاتی نگاهی انداخته و سیاستهای لازم مانند قیمت گذاری کربن را از نظر گذرانده است. این مطالعه تمامی راههای بررسی شده جهت نیل به هدف آیمو مبنی بر کاهش 50 درصدی انتشار گازهای گلخانهای تا 2050 میلادی و پس از آن تا رسیدن به انتشار صفر را معرفی میکند.بدین ترتیب مجموعهای از اقدامات نخست شامل نوع سوخت مصرفی، تکنولوژی، مسیرهای تجاری و ظهور نمونههای شاخص طی سالهای 2020 تا2030 میلادی باید درنظر گرفته شوند.
سرمایهگذاری چین در بازار کشتی سازی
شرکت کشتیرانی دولتی چین (CSSC) قراردادهای کشتی سازی مبنی بر سفارش 36 فروند کشتی نو به ارزش یک میلیارد و 480 میلیون دلار را به امضا رساند. شناورهای جدید از سوی چندین یارد کشتی سازی انجام میشود و تامین مالی آن بر عهده بازوی لیزینگی CSSC در هنگ کنگ است.شناوها شامل چهار فروند حمل LNG با ظرفیت 174 میلیون CU، هشت فروند شناور چندمنظوره، چهار فروند شناور VLCC به ظرفیت 300 هزار DWT و 20 شناور کانتینری فیدری است. افزون بر آن، تفاهم نامهای برای ساخت چهار فروند شناور فله بر با ظرفیت 95 هزار DWT به همراه شناورهای صیادی امضا شد.
کشتیرانی سوئیس و خرید اسکرابر
شرکت کشتیرانی MSC سوئیس سرمایه 439 میلیون دلاری را برای تجهیز شناورهای خود به اسکرابر اختصاص داد.این شرکت از نخستین شرکتهایی است که به گفته آلفالاینر پیشتاز در نصب اسکرابرها بر شناورهای خود است به گونهای که تاکنون بر روی 120 فروند شناور از مجموع 520 کشتی ملکی و استیجاری خود این سیستم پاک کننده سوخت از سولفور را نصب کرده است.
نقش LNG در کاهش گازهای گلخانهای
مطالعه جدید انجام شده در خصوص استفاده از LNG به عنوان سوخت دریایی نشان میدهد گازهای گلخانهای منتج از سوختهای سنگین با جایگزینی LNG میتوانند کاهش 10 درصدی را تجربه کنند. در این میان، طراحی موتور شناورها و طراحی حائز اهمیت است. به طور کلی انتشار گازهای گلخانهای ناشی از سوخت LNG بسیار پایینتر از سوختهای سنگین است. افزون بر آن، استفاده از سوخت LNG کربن دیاکسید منتشر شده را تا 30 درصد کاهش میدهد. چرخه کامل تولید گاز، مایع سازی آن، حملونقل و بهرهمندی از LNG میتوانند مانعی برای انتشارات مازاد در صنعت کشتیرانی و به نفع خالص محیط زیست و هوا باشد.
تأسیس مرکز امداد و نجات در چین
وزیر حمل و نقل چین از تأسیس یک مرکز امداد و نجات در جزایر Spratly واقع در جنوب این کشور خبر داد. این مرکز با هدف حفاظت بیشتر از امور دریایی و ایمنی حملونقل در جنوب دریای چین راهاندازی شد. دو فروند شناور امداد و نجات در این مرکز به کار گرفته شده که تاکنون توانستهاند جان 16 نفر و دو شناور را در هشت عملیات نجات دهند.