نصب دائمی مبدل برق خودرو:
در این بخش درباره نصب دائمی مبدل برق در خودرو بحث می کنیم. ابزار و وسایل مورد نیاز برای نصب مبدل برق به صورت زیر است.
ابزار مورد نیاز:
برای نصب دائمی مبدل برق خودرو به یک پیچ گوشتی چهار در یک، آچار فرانسه، دریل شارژی، مجموعه مته، انبردست، عینک ایمنی، انبر مفتول بُر، سوکت و تیزبُر نیاز دارید.
وسایل مور دنیاز:
- گلند کابل.
- کابل (قرمز و مشکی).
- فیوز.
- مبدل برق.
- لوله خرطومی انعطاف پذیر.
- بست کمربندی.
اگر به یک اتصال با مدت زمان بیشتر نیاز داشته باشیم که در آن، مبدل برق بیشتر از 200 وات را تأمین کند، باید چند کار دیگر را علاوه بر مواردی که در بالا (نصب موقت) بیان کردیم انجام دهیم. الزامات اولیه انجام این کار به صورت زیر است.
الزامات اتصال دائمی مبدل برق:
- محل نصب مبدل برق باید خشک، خنک و بدون گرد و غبار باشد. همچنین، نباید در یک ناحیه ای باشد که گاز قابل اشتعال، گاز باتری و یا سوخت وجود داشته باشد.
- کلید ON/OFF مبدل برق باید به راحتی قابل دسترسی باشد.
- در صورت امکان، فاصله مبدل برق از اطراف آن باید به اندازه چند سانتی متر باشد تا جریان هوا در اطراف آن برقرار باشد.
- سیم کشی از مبدل به باتری باید براساس حداکثر توان تحویلی مبدل برق و طول کابل ها تعیین شود.
- سیم کشی باید استاندارد و دارای عایق مناسب باشد.
- یک فیوز محافظ باتری را باید در سمت سیم کشی ترمینال مثبت باتری نصب کرد. این کار مبتنی بر الزامات ایمنی است. فیوز باید مهر و موم شده باشد تا هنگام سوختن جرقه نزند. برای اینورترهای کوچک، معمولاً فیوزها و نگهدارنده های فیوز خودرو کفایت می کنند. فیوزهای مهر و موم شده تا 50 آمپر در دسترس هستند (مثلاً فیوزهای MAXI). فیوزهای حفاظتی باتری، هنگام اتصال کوتاه شدن کابل، از باتری محافظت می کنند.
- اگر مبدل برق در یک مکان کوچک نصب شده باشد، فیوز حفاظتی باتری باید در 20 سانتی متری ترمینال مثبت باتری نصب شود.
انتخاب فیوز:
اینورترها یک یا چند فیوز داخلی دارند. این فیوزها در برابر برخی اضافه بارها از مبدل برق حفاظت می کنند. فیوز محافظ باتری از اشتعال و انفجار باتری در هنگام اتصال کوتاه کابل حفاظت می کند.
اساساً اگر توان نامی یک مبدل برق 400 وات باشد، آنگاه یک فیوز حداقل 40 آمپری برای آن کافی است. ساده ترین کار برای انتخاب فیوز، استفاده از قانون سرانگشتی تقسیم توان نامی بر10 است.
بنابراین، اگر توان خروجی AC مبدل برق350وات باشد، باید یک فیوز35 آمپری را برای محافظت باتری به کار ببریم.
نصب فیوز نیازمند یک نگهدارنده فیوز است و اینکه سیم کشی آن در قسمت های غیرمتحرک و ایمن وسیله نقلیه باشد. این کار سبب می شود سیم ها در قسمت های متحرک موتور، مانند فن، تسمه ها و قرقره ها، گیر نکند.
برای این کار معمولاً از بست های کمربندی پلاستیکی برای بستن و محکم کردن سیم ها روی بخش های شاسی خودرو استفاده می شود.
سیم کشی از باتری به مبدل برق:
قطر سیم اینورترهای کوچک بر اساس طول سیم و حداکثر جریانی که از آن می گذرد تعیین می شود. دو راه برای سیم کشی یک باتری وجود دارد.
تعیین قطر مناسب سیم اینورترها به عوامل زیر وابسته است که بر افت ولتاژ در طول سیم تحت بار تأثیر دارند:
- حداکثر جریان عبوری.
- طول سیم.
- حداکثر افت ولتاژ بر حسب درصد (معمولاً اگر باتری همزمان در حال شارژ نباشد، 5 درصد است).
اگر باتری ها نیز در حال شارژ باشند، باید15درصد افت ولتاژ در نظر گرفت.
مراحل نصب دائمی مبدل برق:
- مطمئن شوید مبدل در جایی نصب می شود که هنگام حرکت خودرو تکان نمی خورد.
- ترمینال زمین را یک سیم کوتاه دارای عایق به شاسی وصل کنید. در اغلب موارد از سیمAEG 12 عایق دار استاندارد استفاده می شود.
- مطمئن شوید وسیله برقی به مبدل برق متصل نیست و کلید مبدل برق در وضعیت OFF است.
- یک اتصال الکتریکی کوتاه (30سانتی متر یا کمتر از آن) را از فیوز به باتری تشکیل دهید.
- نگهدارنده فیوز را در یک مکان امن و غیرمتحرک روی شاسی قرار دهید.
- یک سیم طولانی را به فیوز (در سمت مبدل برق) وصل کنید، اما سمت دیگر سیم را به مبدل برق متصل نکنید. قبل از اتصال سر مثبت به مبدل برق، سیم را به گونه ای بپوشانید که رسانای داخل آن غیر قابل دسترس باشد.
- سیم مثبت را به فیوز با باتری وصل کنید.
- سیم فیوز (سمت باتری) را به ترمینال مثبت باتری متصل کنید.
- تمام اتصالات منفی مبدل برق و باتری را وصل کنید. توجه کنید که یک جرقه ابتدایی در هنگام اتصال اولیه ترمینال مثبت مبدل برق عادی است.
- در نهایت، اتصال سیم مثبت فیوز را به سر مثبت مبدل برق برقرار کنید.
- مبدل را روشن (ON) کرده و دقت کنید که LED سبز آن (در صورت وجود) روشن شود.
- اکنون مبدل برق آماده کار است.