نصب موقت مبدل برق خودرو:
در این بخش، مراحل نصب موقت مبدل برق را بیان خواهیم کرد.
چه زمانی باید یک مبدل برق کوچک را به یک سوکت 12 ولت DC و چه زمانی باید آن را مستقیماً به باتری وصل کنیم؟
جواب اصلی این پرسش بر اساس حداکثر توانی است که مبدل برق باید آن را تغذیه کند. برای اغلب خروجی های DC، محدودیت 15 آمپری وجود دارد (یعنی 12V×15A=180Watts). این محدودیت به دلیل سیم کشی خودرو و فیوزهای حفاظتی آن است.
هشدار: هیچ گاه یک فیوز را با فیوزی با آمپراژ بالاتر تعویض نکنید. این کار می تواند منجر به آسیب دیدن سیم ها و آتش سوزی شود.
توان الکتریکی برابر با حاصل ضرب جریان در ولتاژ است؛ به عبارت دیگر، وات برابر است با ضرب آمپر در ولت (W=A×V).
در عمل، فیوزها می توانند تا 10 درصد اضافه جریان متناوب را تحمل کنند که برای خروجی فندکی این مقدار 18 آمپر است.
علاوه بر این، اغلب باتری های 12 ولتی در هنگام روشن بودن موتور12.6 تا 14 ولت دارند. بنابراین، توان خروجی به 200 وات نیز می رسد. در نتیجه، برای توان های ماکزیمم بالاتر از 200 وات باید یک مبدل برق را به باتری متصل کرد.
این کار سبب جلوگیری از سوختن فیوزها در سیستم الکتریکی خودرو و مشکلات بعدی برای پیدا کردن فیوز سوخته و جایگزینی آن می شود.
برای استفاده موقت در اتصال به سرهای باتری 12 ولتی گیره های سوسماری به کار می روند. در تمام مراحل اتصال باتری های سرب-اسیدِ تَر باید موارد ایمنی را رعایت کنید.
سر مثبت گیره سوسماری را به سر مثبت باتری وصل کنید و پس از آن سر منفی سوسماری را به ترمینال منفی متصل کنید. این کار سبب جلوگیری از جرقه زدن و هرگونه انفجار ناشی از گازهای اطراف باتری خواهد شود.
باتری ها گاز هایی تولید می کنند که ممکن است سبب انفجار شود. هنگام کار بار باتری از عینک ایمنی استفاده کنید.
مراحل اتصال موقت مبدل برق به باتری:
نکته: برای استفاده کوتاه مدت از مبدل برق لازم نیست موتور را روشن کنید.
مراحل جداسازی موقت مبدل برق از باتری:
مبدل برق را خاموش کنید (کلید آن را روی OFF قرار دهید) و هر گونه دوشاخه یا USB متصل به آن را جدا کنید.
مدار الکتریکی نصب اینورتر خودرو به صورت زیر است.