می توان گفت در گذشته از نوار های چرمی دور چرخ های فلزی یا چوبی در کالسکه ها یا چرخ های دستی استفاده می شد تا خاصیت ارتجاعی نسبی و کاهش ضربه ایجاد کند.در سال 1845 توماس هانکوک و چالز گودیر دریافتند که با افزودن ترکیبات گوگردی به لاستیک طبیعی، پلیمری ایجاد می شود که نسبت به لاستیک طبیعی مقاومت مکانیکی بالاتری داشته و حرارت دادن به آن موجب افزایش خاصیت چسبندگی می گردد.
جان دانلوپ اولین کسی بود که از رشته های در هم تنیده پلیمر کشف شده توسط هانکوک و گودیر تایر ساخت، بعدها آندره میشلن و برادرش، نخستین لاستیک های پنوماتیک (لاستیکی که داخل آن هوا محبوس شده است) را طراحی کردند که هوای موجود در آن باعث افزایش خاصیت ارتجاعی تایر و کاهش ضربه می شد.
همه تایر های تولید شده تا این مرحله سطح یکدست و فاقد آج داشتند، قرار دادن آج روی سطح بیرونی لاستیک توسط فرانک سیبرلینگانجام شد که این کار باعث بهبود چسبندگی و افزایش اصطکاک تایر با سطح جاده می شد.در نهایت میشلن در سال 1946 نخستین تایر رادیال را تولید نمود که نسبت به تولیدات قبلی به شیوه بایاس بسیار بهتر بودند و رانندگی ایمن تر و نرم تری را ارائه می کرد.
معرفی ساختار تایر ها
هر تایر شامل قسمت های اصلی اینر لاینر ساید وال (side-wall)، بید(Bead) و ترد(tread) می باشد که به اختصار آنها را توضیح می دهیم:
اینر لاینر (inner-liner): این قسمت در واقع لایه ی درونی تایر بوده که هوای محبوس شده در تایر بین این ناحیه و فضای رینگ چرخ قرار می گیرد.
ساید وال (side-wall): دیواره کناری تایر بوده که بید را به لایه های فوقانی (tread) وصل می کند، این ناحیه باعث افزایش انعطاف تایر در عبور از ناهمواری ها و انتقال کمتر ضربات به کابین خودرو می شود.
بید (bead): از این قسمت با نام طوقه نیز یاد می شود، یک لایه غیر قابل انعطاف متشکل از لاستیک سخت و بعضا مفتول های مسی بوده که باعث می شود تایر بعد از باد شدن محکم به دور رینگ بچسبد.
ترد(tread): این قسمت بیرونی ترین لایه تایر بوده و در تماس مستقیم با سطح جاده قرار می گیرد بنابراین باید از استحکام بالایی برخوردار باشد، آج لاستیک نیز روی این قسمت پیاده می شود.