محققان حسگر ساخته اند که در آن از نانولوله برای رصد دائمی تایر خودرو استفاده می شود. این حسگر درون تایر قرار می گیرد و در صورت کاهش باد لاستیک به راننده هشدار می دهد. یکی از مزیت های این حسگر آن است که ابعاد آن کوچک بوده و در اندازه های یک سکه است و امکان تولید ارزان قیمت آن وجود دارد. این حسگر به صورت چاپی تولید می شود.
در این حسگر از نانولوله های کربنی فلزی استفاده شده است. این حسگر با ایجاد میدان الکتریکی میان دو الکترود کار می کند که یک ولتاژ نوسانی میان آن دو برقرار است. این حسگر به گونه ای درون لاستیک قرار داده شده که قادر است به صورت دائمی با جاده برهم کنش داشته باشد و با این کار هرگونه تغییر وضعیت لاستیک را در مقیاس میلی متری رصد می کند و این کار با دقت بالایی صورت می گیرد.
این حسگر با استفاده از روش های مختلف و مواد متفاوت قابل تولید است. اما بهترین نتیجه زمانی به دست می آید که از نانولوله های کربنی فلزی که درون یک فیلم انعطاف پذیر به کاررفته، استفاده شود.
کاربرد ساختارهای نانومتری الماس در لاستیک
الماس نانومتری به طور گسترده ای در کامپوزیت ها ازجمله لاستیک به کار می رود. با اضافه کردن نانو الماس ها به لاستیک ها می توان خواص زیر را انتظار داشت:
کاربرد ذرات نانومتری خاک رس در لاستیک
یکی از مواد نانومتری که شرکت های بزرگ لاستیک سازی به طور گسترده ای از آن در محصولات خود استفاده می کنند، ذرات نانومتری خاک رس است. افزودن این ماده فوایدی دارد که مهم ترینشان عبارت اند از:
استفاده از گرافن در صنعت لاستیک
گرافن ماده ای تک لایه از جنس کربن است. در حال حاضر از گرافن در صنعت ساخت دوچرخه استفاده می شود. استفاده از گرافن در لاستیک دوچرخه ها مزایای زیر را دارد: