ساختار موتور رلوکتانسی:
موتور رلوکتانسی (Reluctance Motor) اساساً از دو بخش اصلی به نام استاتور (Stator) و روتور (Rotor) تشکیل می شود.
استاتور دارای شیارها و برجستگی هایی است که سیم پیچی ها روی آن قرار داده می شوند.
روتور شکل خاصی دارد و به دلیل این شکل خاص، فاصله هوایی بین استاتور و روتور یکنواخت نیست. هیچ منبع DC به روتور متصل نمی شود و می تواند به صورت آزادانه حرکت کند.
همان طور که می دانیم، رلوکتانس یعنی مقاومت مدار مغناطیسی که به فاصله هوایی وابسته است. هرچه فاصله هوایی بیشتر باشد، رلوکتانس نیز بیشتر است و بالعکس.
ساختار ساده موتور رلوکتانسی در شکل های زیر نشان داده شده است.
به دلیل آنکه فاصله هوایی بین استاتور و روتور متغیر است، وقتی روتور می چرخد، رلوکتانس بین استاتور و روتور نیز تغییر می کند.
استاتور و روتور به گونه ای طراحی شده اند که تغییر رلوکتانس سیم پیچی ها نسبت به موقعیت روتور سینوسی باشد.