اصول عملکرد موتور پله ای:
مانند سایر موتورهای الکتریکی، موتور پله ای یک بخش متحرک به نام روتور (Rotor) و یک بخش ثابت به نام استاتور (Stator) دارد.
استاتور و روتور قطب های مغناطیسی دارند و با انرژی دار کردن قطب های استاتور، روتور برای تراز شدن با استاتور حرکت می کند.
روتور یک قطعه آهن دندانه دار به شکل چرخ دهنده است. استاتور نیز از مجموعه آهنرباهای الکتریکی تشکیل شده که در حول محور دندانه دار مرکزی قرار گرفته اند.
شکل زیر ساختار استاتور روتور موتور پله ای را نشان می دهد.
وقتی جریان از سیم پیچی های فاز موتور پله ای عبور کند، شار مغناطیسی در استاتور و عمود بر جهت گذر جریان به وجود می آید. آهنرباها به طور هم زمان انرژی دار می شوند.
هنگامی که یک آهنربا با کمک یک مدار درایور خارجی یا میکروکنترلر انرژی می گیرد، شفت یا محور روتور طوری می چرخد که نسبت به استاتور در موقعیتی قرار گیرد که کمترین مقاومت را در برابر شار داشته باشد.
این بدین معنی است که الکترومگنت (آهنربای الکتریکی) آن دندانه هایی از چرخ دنده را جذب می کند که نسبت به بقیه آهنرباها انحراف دارند.
به همین دلیل، هنگامی که آهنربای بعدی روشن یا برق دار است، آهنربای قبلی خاموش می شود که منجر به جذب دندانه های چرخ دهنده توسط آهنربای دوم خواهد شد.
بنابراین، چرخش روتور به صورت پله ای خواهد بود و تعداد پله ها عدد صحیحی است که با توجه به زاویه حرکت در هر مرحله تعیین می شود.