یکی از موارد بسیار مهم که گاهی باعث سردرگمی در حملونقلهای بینالمللی میشود نحوه محاسبه وزن بارنامه میباشد. نکته حائر اهمیت این است که در حملونقل هوایی دو واحد (وزن حقیقی) به لاتین (Gross Weight) و وزن حجمی به لاتین (Volume weight) مورد سنجش و محاسبه قرار میگیرد. وزن حقیقی همان وزنی است که پس از وزن کردن کالا بر روی باسکول گمرک فرودگاه مشخص میگردد و وزن حجمی با توجه به ابعاد بیرونی بسته پس از بستهبندی طبق فرمول زیر محاسبه میگردد:
فرمول وزن حجمی در حملونقل هوایی
وزن حجمی = حاصلضرب طول و عرض و ارتفاع تقسیم بر عدد 6000
توجه داشته باشید که بزرگترین طول، بزرگترین عرض و بزرگترین ارتفاع بسته بر اساس سانتیمتر اندازهگیری شده و حاصلضرب اعداد فوق بر عدد 6000 تقسیم شود. عدد به دست آمده وزن حجمی کالا میباشد.
( برای مثال وزن حجمی بسته با ابعاد طول و عرض و ارتفاع 100 سانتیمتر، مساوی 167 کیلوگرم میباشد و یا به عبارتی هرمتر مکعب = 167 کیلوگرم)
زمان محاسبه هزینه کرایه حمل، مابین وزن حقیقی کل بستهها (وزن کل باسکول) و وزن حجمی تمام بستهها، هر کدام که بیشتر باشد به عنوان وزن بارنامه (Chargeable Weight) مورد استفاده قرار میگیرد. لازم به یادآوری است که وزن حقیقی کل بستهها نسبت به وزن حجمی کل بستهها مورد مقایسه قرارمیگیرد.
نکته مهم دیگر در مورد هزینه کرایه حمل هوایی این است که متناسب با افزایش وزن محموله نرخ واحد کرایه حمل هوایی نیز کاهش مییابد. در اکثر موارد نرخهای هواپیمایی بر اساس وزنهای زیر 45 کیلوگرم، 45 تا 100 کیلوگرم، 100 تا 250 کیلوگرم، 250 تا 500 کیلوگرم و… متفاوت بوده و با افزایش وزن محموله نرخ (واحد) کرایه حمل کاهش مییابد.
پاسخ زینگ:
وزن حجمی جداگانه از طریق فرمول فوق محاسبه می شود و از بین وزن حجمی و وزن اصلی، هر کدام که بیشتر باشد، معیار محاسبه قرار می گیرد.
پاسخ زینگ:
با فرض اینکه میانگین چگالی کالاهای ارسالی 6000 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)