باتری وسیله نقلیه الکتریکی:
باتری های وسیله نقلیه الکتریکی (Electrical Vehicle) یا EV برای تأمین توان در دوره زمانی مداوم طراحی می شوند. سهم این باتری ها در بازار در حال افزایش است، زیرا ماهیتی سازگار با محیط زیست دارند و قابل اطمینان هستند.
متداول ترین باتری ها در اتومبیل های مدرن، باتری لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر است. این پیل ها در قالب ماژول نصب می شوند.
به عبارت دیگر، برای ساختن یک جعبه، یک نوع باتری نصب می شود. برای مثال، در اتومبیل الکتریکی BMW تعداد 96 پیل نصب می شود. تعدادی از پیل ها در چارچوبی قرار داده می شوند که از باتری ها در برابر لرزش و گرمای خارجی محافظت می کند.
ترکیبی از پیل ها را ماژول می نامند. تعدادی از این نوع ماژول ها، جعبه خنک کننده و سیستم مدیریت باتری به صورت یک جعبه با هم ترکیب می شوند.
در وسایل نقلیه الکتریکی از دو نوع باتری لیتیوم-یون استفاده می شود:
اکسید فلز و فسفات. در وسایل نقلیه همچون اتومبیل ها، باتری های لیتیوم-یون از نظر خطر شیمیایی و راحتی ایمن تر هستند.
ساختار باتری های EV:
در حال حاضر، اتومبیل های الکتریکی به کمک باتری های لیتیومی حرکت می کنند. ولتاژ نرمال یک پیل لیتیومی 3٫7 ولت است، اما وسیله نقلیه الکتریکی به 300 ولت نیاز دارد. برای رسیدن به این مقدار ولتاژ و جریان، پیل های لیتیومی را به صورت سری و موازی ترکیب می کنند.
ترکیب این نوع پیل های لیتیومی را ماژول می نامند. ماژول ها همراه با یک سیستم مدیریت باتری (BMS) در ارتباط هستند تا از آن ها حفاظت کند.
شکل زیر ماژول های پیل لیتیومی نیسان لیف را نشان می دهد که برای رسیدن به ولتاژ مورد نیاز ساخته شده اند.
لازم است هنگام استفاده از باتری های وسیله نقلیه الکتریکی، نکات زیر در نظر گرفته شوند: