drewry درنخستین تحلیل بازارفله خشک درسال 2019 میلادی با اشاره به اینکه فعالیت بالای پیشبینی شده برای بازار اوراق و همچنین تقاضای بسیار زیاد نوید بخش روزهای خوبی برای بازار فله خشک درسال جاری میلادی است، نوشت: به دنبال نزدیک شدن به اساسی درسال جاری میلادی افزایش خواهد یافت.
درسال 2018 میلادی فعالیت بازار اوراق به پایین ترین سطح رسید، چرا که بهبود چشمگیر نرخ کرایهحمل، اشتهای مالکان را برای روانه کردن شناورهای خود به یاردهای اوراق کور کرده بود. به گونهای که در بخش فله بر پست پاناماکس، هیچ شناوری روانه یاردهای اوراق نشد و در بخش فله بر پاناماکس تنها چهار فروند اوراق شد، درحالی که درسال 2017 میلادی اوراق 47 فروند فله بر پاناماکس به ثبت رسیده است.
شایان ذکراست: به همراه مصرف فزاینده فولاد و افزایش نیاز انرژی، انتظار میرود تقاضا برای کالاهای عمده درسال جاری میلادی شیب صعودی را طی کند.درسال گذشته، روند صعودی چشمگیر تقاضای محصولات فولادی که برای گسترش شبکههای ریلی و جادهای چین مورد نیاز بود، منجر به ثبت یک رکورد بالای تولید فولاد دراین کشور شد.
تجارت فله خشک
تولید فولاد درآسیا برای تقاضای فله خشک درسال 2019 میلادی حیاتی و ضرروی است، افزون براین ذغال سنگ نیز یک عامل تعیینکننده برای رشد تجارت به شمار می آید. ناگفته نماند تجارت ذغال سنگ درحدود 2.5 درصد درسال 2018 میلادی افزایش پیدا کرد که سبب بهبود نرخ کرایهحمل طی 9 ماه نخست سال مذکور شد.واردات بوکسیت (هیدروکسید آلومینیوم) به چین در 11 ماه نخست سال گذشته، رشد بیش از 22 درصدی را به همراه داشت. همچنین واردات سویای چین در سال گذشته روند افزایشی را به نمایش گذاشت.
مالکان کشتی مستلزم متحمل شدن هزینههای بالا برای سازگاری و مطابقت شناورهای خود با قوانین سوخت آیمو(IMO) خواهند بود. بیش از 18 درصد از کل ناوگان فله خشک از میانگین سنی 15 سال یا بالاتر برخوردار است، درنتیجه مالکان تمامی کشتیها باید درمورد فعالیت آنها تصمیمگیری کنند.انتظار میرود اکثر مالکان گزینه سوخت با سولفور پایین و قیمت بالا را نسبت به نصب اسکرابرها ترجیج بدهند.
چشم انداز
چشم انداز Drewry برای بازار فله برکیپ سایز/ حملکننده غول پیکر سنگ معدن (VLOC) درسال 2019 میلادی مثبت و روشن ترسیم شده است.بخش حملکنندههای غولپیکر سنگ معدن (VLOC) یکی از قدیمیترین بخشها در ناوگان فله خشک محسوب میشود، به طوریکه بیش از 20 درصد از آنها بالاتر از 20 سال عمر دارند و انتظار میرود این شناورها کاندیدهای بازار اوراق در اواخر سال 2019 و اوایل سال 2020 میلادی باشند.درآسیا کشورهای واردکننده ذغالسنگ به ویژه هند و چین فرصتهای جذب برای فلهبرهای پاناماکس را درسال 2019 میلادی به وجود خواهند آورد، پیشبینی میشود بخش قابل توجهی از تجارت ذغالسنگ درمسیرهای کوتاه دراین منطقه انجام بپذیرد.
Drewry همچنین نسبت به نرخهای چارتری فلهبرهای سوپراماکس درسال 2019 میلادی خوشبین است، آتشبس بین آمریکا و چین یک عامل اصلی و حیاتی در راستای بهبود بازار پاناماکس به شمار میآید. در حال حاضر تجار سویا در آمریکا بیصبرانه منتظر رسیدن دو کشور به یک توافق هستند، چرا که حمل محصولات زمستان سویای آنها همچنان به تاخیر افتاده است.