هنگ کنگ طی دهه های اخیر شاهد افت رنکینگ جهانی خود بوده است. در سال 2005 میلادی هنگ کنگ پرچم دار شلوغ ترین بندر کانتینری جهان بود که جای خود را به سنگاپور داد و در سال 2007 میلادی در رتبه دوم قرار داشت که شانگهای جای آن را گرفت، در سال 2013 رتبه سوم هنگ کنگ را بندر شنزن اشغال کرد و در نهایت جایگاه چهارم خود را در سال 2015 میلادی به بندر نینگبو داد.
این بار و در سال 2017 میلادی جایگاه پنجم بندر هنک کنگ به بندر بوسان تعلق گرفت که شاهد افزایش ترافیک کانتینری از خلیج Bohai در شمال شرقی چین بود. بر اساس داده ها و آمارهای موجود از بنادر، ترافیک در بندر بوسان در 11 ماه نخست سال 2017 میلادی سه برابر بندر هنگ کنگ اعلام شد.
بندر شنزن نیز ظرفیت خود را به موجب عملکرد دقیق آن به عنوان بندر بزرگ صادراتی کالاهای کارخانه ای در جنوب چین ارتقا داد. لنگرگاه این بندر پس از شانگهای و سنگاپور سومین بندر شلوغ دنیا به حساب می آید.
بسیاری از شناورهای بزرگ کانتینری حتی شناورهای OOCL هنگ کنگ در مسیر خود به اروپا در بنادر چین لنگر می اندازند و نقطه قابل توجهی برای آنها درنظرگرفته می شود.
در پایان این گزارش، تحلیلگر Drewry در سنگاپور گفت: روند کلی به سمت افزایش خدمات مستقیم در چین حرکت می کند بنابراین کاهش تقاضا برای ترانشیپ بار در هنگ کنگ امری عادی است و علت آنکه بندر بوسان جایگاه هنگ کنگ را اشغال کرده است، تنها به کاهش حجم ترافیکیِ این بندر بازمی گردد.
منبع: خبر گذاری مانا