تعریف موتورهای الکتریکی در درایو الکتریکی:
موتورهای الکتریکی دارای انواع مختلفی هستند.
موتورهای جریان مستقیم (DC) خود به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:
موتور جریان مستقیم شنت سیم پیچی شده، موتور جریان مستقیم سری سیم پیچی شده، موتور جریان مستقیم کمپوند و موتور جریان مستقیم مغناطیس دائم.
موتورهای جریان متناوب (AC) نیز دو نوع اصلی دارند:
موتور القایی آسنکرون و موتور القایی سنکرون. موتورهای سنکرون دارای دو نوع میدان چرخشی و مغناطیس دائم هستند.
موتورهای القایی نیز خود دو نوع دارند:
موتور قفس سنجابی و موتور سیم پیچی شده. علاوه بر این موارد، موتورهای پله ای و موتورهای رلوکتانسی نیز بخشی از سیستم درایو در نظر گرفته می شوند.
بنابراین انواع مختلفی از موتورهای الکتریکی وجود دارد که تعیین نوع آن ها بر اساس کاربرد و مشخصه های موتورها انجام می شود.
زمانی که درایوهای الکتریکی هنوز به صورت امروزی متداول نشده بودند، موتورهای القایی و سنکرون فقط در شرایطی که به سرعت ثابتی نیاز بود، مورد استفاده قرار می گرفتند و برای کاربردهای سرعت متغیر، از موتورهای جریان مستقیم استفاده می شد.
اما همان طور که می دانیم، موتورهای القایی با توان برابر با موتورهای جریان مستقیم، مزایای زیادی مانند وزن کم، قیمت پایین، حجم کمتر، محدودیت کمتر روی حداکثر ولتاژ، سرعت و توان نامی دارند.
به دلیل این ویژگی ها، موتورهای القایی به سرعت جایگزین موتورهای جریان مستقیم شدند.
علاوه بر موارد بیان شده، موتورهای القایی از نظر مکانیکی نیز مقاوم تر بوده و نیاز کمتری به تعمیرات دارند.
از طرف دیگر، موتورهای سنکرون که شامل مغناطیس دائم و میدان سیم پیچی هستند، دارای بهره بار کامل و ضریب توان بالاتری نسبت به موتورهای القایی هستند، اما این موتورها قیمت و اندازه بزرگ تری نسبت به موتورهای القایی برای یک توان نامی یکسان دارند.
موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک (BLDC) بسیار شبیه به موتورهای سنکرون مغناطیس دائم هستند.
این موتورها در کاربردهای خودتنظیم (Servo) به کار می روند و امروزه به عنوان جایگزینی موثر برای موتورهای سرو جریان مستقیم در نظر گرفته می شوند، زیرا معایب موتورهای جریان مستقیم مانند کموتاسیون مکانیکی را حذف می کنند.
در کنار تمام این موارد، موتورهای پله ای برای کنترل موقعیت و موتورهای رلوکتانسی نیز برای کنترل سرعت مورد استفاده قرار می گیرند.