به علت پایین بودن خاصیت انفجاری این محصول به آن روغن های معدنی (از هیدروکربن های سنگین تشکیل شده اند) اضافه می کنند. روغن سوخت آمونیوم نیترات که به اختصار ANFO می نامند مخلوطی از نیترات آمونیوم و روغن معدنی است. دسترسی آسان به این ماده باعث می شود تا آن را به طور کنترل شده در معدن های روباز و ساخت تونل مورداستفاده قرار گیرد. واکنش اولیه در زمان انفجار، تجزیه هیدروکربن و نیترات آمونیوم به دی اکسید کربن (CO2)، نیتروژن و آب است.
کود نیترات آمونیوم همیشه محبوب بوده است اما به علت انفجارهای صورت گرفته در بعضی مناطق جهان دولت ها قوانین حمل ونقلی سختگیرانِ تری نسبت به این محصول داشته داند و همین از محبوبیت این ماده کاسته است.مصرف AN و سایر کودهای نیتروژن دار در کشورهای اروپای غربی و سایر مناطق به دلیل تغییرات در سیاست های یارانه کشاورزی کاهش یافته است.
کود اوره به جایگزین محبوب کود نیتروژن تبدیل شده است، زیرا مسائل ایمنی سخت گیرانه ای وجود ندارد، محتوای نیتروژن بالاتری دارد و معمولاً ارزان تر است.ازلحاظ تاریخی، کشورهای اروپای شرقی و غربی (اتحاد جماهیر شوروی سابق) از مناطق اصلی مصرف کننده بوده اند، اما نرخ مصرف در ایالات متحده، اروپای مرکزی، کشور چین، آمریکای مرکزی و جنوبی و آفریقا روند افزایشی داشته است.
در سال 2015، این کشورها باهم بیش از 82 درصد کل مصرف جهان را تشکیل می دادند.تخمین زده می شود میزان مصرف در سال 2015 تا سال 2020 به میزان 2.3 درصد افزایش یابد. پیش بینی می شود کشورهای چین، جنوب غربی آسیا و آسیای جنوب شرقی که بیشترین تغییر مصرف را داشته باشند.
لازم به ذکر است مصرف نیترات آمونیوم در مناطق مختلف متفاوت است، اما میانگین مصرف جهانی در کاربردی های این ماده شامل کود از 65 درصد برای تولید کود و در کاربردهای صنعتی و انفجاری 35 درصد برای کاربردهای صنعتی و انفجاری (98 درصد) است.درنتیجه تا سال 2020 به علت پیشرفت استفاده از کود اوره روند افزایشی این کود تنها 2 درصد خواهد بود.