ظاهر فیزیکی مثل دو فاز شدن، روان بودن بیش از حد و بی رنگ شدن فاکتورهایی هستند که روی علاقه مصرف کننده به خرید موثر هستند همچنین فاکتورهایی مثل امولسیون های ناپایدار، تغییرات ایجاد شده در اثر تغییرات آب و هوایی (به خصوص دما) از زمان مراحل تولید، انتقال و ذخیره در محل فروش و اکسیداسیون نوری، پارامترهایی هستند که موجب عدم جذابیت برای خرید مصرف کننده میشوند.
ته نشینی مواد تشکیل دهنده شامپو که برای مصرف کننده قابل تشخیص نیستند اما زمانی که مدت طولانی از آن بگذرد آشکار میشود.گاهی برخی دستوالعمل ها مثل (قبل از مصرف تکان دهید) و (در جای تاریک نگهداری شود) تأثیر منفی روی تصمیم مصرف کننده برای خرید میگذارد.
به این منظور تولید کنندگان امولسیفایر باید زمان و هزینه زیادی رابرای تولید محصول با کیفیت بالا در نظر بگیرند.عوامل جاذب دیگر از نظر زیبایی مثل رنگ محصول، بسته بندی، عوامل دیگری هستند که در جذب مشتری موثرند.
انتخاب نوع مناسب
یک روش برای انتخاب امولیسفایر مناسب توجه به خواص نسبی لیپوفیلیک هیدروفیلیکی آن است که (HLB) نامیده میشودبرای امولسیون های آب پایه رنج 8 تا 18 و برای امولسیون های روغن پایه میزان آن 3 تا 6 است.امولسیفایرها باید قادر باشند کشش سطحی را به حداقل میزان ممکن برسانند.
کاربرد امولسیفایر ها در شامپو
کارایی محصول مثل سهولت شانه زدن، درخشانی، ضد الکتریسیته بودن؛حس پاکیزگی و کف زیاد عواملی هستند که روی مخاطب موثرند.مولکول های یک سورفاکتانت هر دو ویژگی آب گریزی و آب دوستی را دارند و به جهار دسته آنیونی (با بار منفی) غیر یونی(بدون بار)آمفوتریک(هر دو بار مثبت و منفی) کاتیونی (بار مثبت) تقسیم میشوند.
امولسیفایر و کاربردهای آن
پرکاربردترین سورفاکتانت های مورد استفاده در فرمولاسیون های شامپو عبارتند از:
مزایایی که حضور یک سورفاکتانت در فرمولاسیون های شامپو ایجاد میکند شامل مرطوب کنندگی مو، پاک کردن مو و عاری کردن آن از چربی؛ توانایی ایجاد لایه ضخیم کف؛ سهولت شستشو؛ احساس خوب پس از شست و شو بدون آسیب شیمیایی به مو و همچنین عدم ایجاد سوزش برای پوست چشم و پوست سر میباشد