واسکازین هم به مانند سایر روغن ها زمان تعویض دارد. روان کار کردن گیربکس هم در نتیجه تعویض به موقع واسکازین است. به طور کلی کیلومتر و زمان دقیق تعویض واسکازین، به نوع و مدل روغن بستگی دارد. اما معمولا خیلی از رانندگان و مالکان خودرو در زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین خودرو را هم عوض می کنند. می توان متوسط کارکرد کلاچ خودرو را 80 هزار کیلومتر در نظر گرفت و در زمان باز شدن گیربکس باید روغن دنده را هم تعویض کنیم.
البته تعویض روغن گیربکس در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک متفاوت است. عملکرد این نوع گیربکس ها هیدرومکانیکی بوده و با استفاده از فشار روغن و تنظیم مقدار فشار آن، نیروی لازم را از موتور به چرخ ها منتقل می کند. تعویض دنده ها از طریق تغییر مسیر و کنترل فشار جریان روغن در گیربکس توسط شیرهای الکترونیکی (شیر برقی) انجام می شود. تمامی این اعمال و کنترل قسمت های مختلف توسط نرم افزاری که بر روی واحد الکترونیکی گیربکس (EGS) نصب است انجام می گیرد.
علائم تعویض روغن دنده
در اولین مرحله باید رنگ روغن را بررسی نمود. زمانی که رنگ روغن مایل و نزدیک به قهوه ای شد زمان تعویض رسیده است. واسکازین در حالت اولیه به رنگ قرمز است. البته این رنگ بیشتر در مورد واسکازین های مربوط به گیربکس های دنده اتوماتیک در ایران صدق می کند.
همچنین از طریق بررسی بو و غلظت روغن نیز می توان زمان تعویض را تشخیص داد. زمانی که واسکازین نیاز به تعویض پیدا می کند، بوی آن تغییر کرده و بیشتر بوی روغن سوخته می دهد. نکته دیگر این است که در محل پارک خودرو اگر مقدار زیادی مایع چرب قرمز رنگ ریخته باشد به این معناست که خودرو مشکل نشت روغن گیربکس پیدا کرده است
افزودنی های اصلی روغن جعبه دنده چه هستند؟