مشخصات بارگیر و انواع آن
توجه داشته باشید که محموله مورد نظر شما باید حدود 2 سانتی متر از دیواره های اتاق خودرو کوچک تر باشد. بغلدار چادری این دستگاه همانطور که از اسمش پیداست برای حمل محموله های ترانزیتی (بسته بندی شده) و محموله هایی که حجم بالایی ندارند به کار می رود. (برخلاف تریلی کفی)
ابعاد و ظرفیت ها:
جامبو
البته ترانزیت های دیگری هم استفاده می شوند که جامبو نام دارند.جامبوها بزرگ ترین ترانزیت ها هستند. طول بارگیر آنها کمتر از 13/60 متر نیست.
کمرشکن ها
کمرشکن ها توانایی حمل بار بیشتری نسبت به تریلی ها دارند و به همین دلیل معمولاً برای حمل محموله های حجیم و سنگین استفاده می شود (ترافیکی)
تریلی کفی
این دستگاه ها برای حمل محموله هایی که نیاز به بسته بندی ندارند یا بارگیری آنها با جرثقیل صورت میگیرد و یا حجم زیادی دارند (ترافیکی) به کار می روند.
تریلی بغلدار
این دستگاه تقریباً مثل کامیونهای اتاقدار می باشد، ولی ظرفیت وزنی و حجمی بیشتری نسبت به آنها دارد. توجه داشته باشید که درب های بغل آن همگی باز می شوند (برای بارگیری و تخلیه آسانتر).
چنانچه فاصله دو محور مجاور از یکدیگر کمتر از دو متر باشد، آن دو محور را روی هم محور زوج نامند و اگر فاصله از دو متر بیشتر باشد هر کدام محور منفرد محسوب می شود. حداکثر وزن کامیون و یا وسایط نقلیه مفصلدار با بار نباید از میزان معین شده در کارت مشخصات آن تجاوز نماید. در بعضی از راههای کشور که دارای شرایط فنی ویژه ای می باشد، محدودیت به وجود آمده در خصوص ابعاد و وزن وسایل نقلیه را اعلام می نماید.
ابعاد
ابعاد وسایط نقلیه با بار آن نباید از حدود زیر تجاوز نماید.
محموله پس از بارگیری وسایط نقلیه باربری نباید از جلو کامیون بیش از پنجاه سانتیمتر و از عقب آن بیش از سه متر بیرون باشد. قسمتی از بار که از کامیون و یا یدک و یا تریلی خارج می شود، باید به طور خیلی واضح در شب به وسیله چراغ قرمز و در روز به وسیله پرچم قرمز مشخص گردد. وسایط نقلیه ای که ابعاد و وزن آنها از حدود فوق الذکر تجاوز نماید، به هیچ وجه اجازه حرکت در راهها را ندارد. مگر آنکه باراضافی را تخلیه نمایند.
متخلفین از این مقررات ضمن الزام به اجرای تبصره 2 ملزم به پرداخت حداکثر جریمه قانونی تخلف عدول ازمقررات و پرداخت خسارت وارده به راه می باشند که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برآورد خواهد شد. لذا لازم است متخلفین به واحدهای سازمان مزبور هدایت شوند. چنانچه حمل محموله هایی که غیر قابل تقسیم بوده، و وزن و ابعادشان نیز از حدود یاد شده تجاوز نماید و از محلی به محل دیگر از طریق جاده ضرورت یابد، لازم است با مجوز (کامپیوتری) سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و واحدهای تابعه آن در استانها ترتیب حمل و نقل این قبیل اشیاء داده شود. در این قبیل موارد پس از آن در استانها ترتیب حمل ونقل این قبیل اشیاء داده شود. در این قبیل موارد پس از بررسی بر اساس ضوابط تعیین شده شرایط حمل و نقل اعلام خواهد شد. این شرایط شامل سرعت، ساعت حرکت، مسیر، پیش بینی های لازم به منظور جلوگیری از تصادم و ایجاد خسارت به راه و ابنیه فنی و غیره بوده و واحدهای انتظامی و سازمان های مسئول مراقبت و نظارت خواهند نمود تا شرایط و ضوابط تعیین شده دقیقاً اجرا گردد. تردد تریلی های 5 محور 12 چرخ با وزن کل حداکثر 40 (چهل) تن با لاستیک های نوع رادیال با عرض حداکثر 36/5 (سی و شش و نیم) سانتی متر برای چرخ های بارگیر در مسیرهای ترانزیتی کشور بلامانع می باشد.