دو شرکت مهندسی کربن کانادا و لانزا تک بریتانیا می خواهند سالیانه بیش از 100 میلیون لیتر سوخت پایدار هواپیمایی (SAF) ساخته شده از دی اکسید کربن (CO2) جو زمین تولید کنند.این دو شرکت ازچنین جاه طلبی هایی به عنوان بخشی از یک توافق جدید رونمایی کردند که به دنبال توسعه یک تأسیسات تجاری بزرگ برای تولید سوخت جت قبل از پایان دهه در انگلستان است.
این پروژه که با نام سوخت اتمسفر شناخته می شود در حال حاضر مورد حمایت قرار گرفته است و یکی از هشت پروژه ای است که برای بخش حمل و نقل بریتانیا به عنوان مسابقات گرین فیولز و گرین اسکایز (سوخت های سبز و آسمان های سبز)انتخاب شده است و 15میلیون پوند از بودجه دولتی را برای توسعه نیروگاه ها اختصاص خواهد داد.با این حال دوشرکت لانزا تک و مهندسی کربن تنها کسانی نیستند که در برنامه ها شرکت دارند.
بریتیش ایرویز و ویرجین اتلانتیک (دوشرکت هواپیمایی) نیز برنامه هایی برای همکاری با این دو شرکت و بررسی چگونگی تبدیل کربن دی اکسید اتمسفر بازیافتی به سوخت جت با کربن فوق العاده کم ابراز کرده اند. با ادغام دو فناوری اثبات شده، این فناوری با جذب مستقیم هوا( DAC)، دی اکسید کربن (CO2) جو زمین را جذب می کند.
پس از این مرحله (CO2) وارد فرایند تخمیر گاز شرکت لانزا تک میشود تا اتانول کم کربن تولید کند. اتانول با استفاده از فناوری شرکت لانزا تک تی ام الکل به جت که توسط شرکت لانزا تک و ازمایشگاه ملی شمال غربی اقیانوس ارام توسعه یافته است به سوخت پایدار هواپیمایی(SAF) تبدیل میشود.
جنیفر هولزمن، مدیرعامل شرکت لانزا تک گفت: استفاده از جذب مستقیم هوا(EAC) برای ایجاد سوخت پایدار هواپیمایی(SAF) فرصتی برای مقیاس بی سابقه ارائه می دهد، یک عامل کلیدی هنگامیکه بزرگ ترین چالش که به عنوان یک صنعت با ان روبرو هستیم این است که، حجم سوخت مورد نیاز خود را در اسرع وقت وارد هواپیما کنیم.
ما از نقش رهبری مستمر دولت بریتانیا در ایجاد فرصت هایی برای وارد کردن کربن بازیافت شده به زنجیره تامین برای دستیابی به صفر خالص قدر دانی میکنیم.پس از ایجاد، سوخت از طریق مذاکره و گردهمایی در مورد مواد پایدار که در سطح جهانی به عنوان قویترین رویکرد پایداری برای اقتصادی مدور و زیست محیطی شناخته میشود، دارای مجوز و گواهی میشود.
اعتقاد بر این است که با بازیافت کربن دی اکسید موجود در اتمسفر، سوخت پایدار هواپیمایی( SAF)تولید شده باعث کاهش بیش از 90 درصد درانتشار گازهای گلخانه ای در مقایسه با سوخت جت فسیلی معمولی میشود.با توجه به مواد اولیه نامحدود کربن دی اکسید اتمسفری می توان راه حل را برای ارائه مقادیر زیاد SAF به منظور دستیابی به 10درصد (SAF) انگلستان تا سال 2030 و تا 75 درصد SAF تا سال 2050 افزایش داد.
امی رودوک، نایب رییس اروپا در شرکت Carbon Engineering ( مهندسی کربن) گفت: هوانوردی یکی از سخت ترین صنایع برای کربن زدایی خواهد بود وراه حل های سوخت پایدار در نظر گرفته شده است تانقش کلیدی در حمایت از انتقال انرژی صنعت را داشته باشد.ما خوشحالیم که دولت انگلیس در راه حل های مهم سوخت پایدار هوایی ( SAF) سرمایه گذاری میکند و از این حمایت مالی سپاسگزاریم. این نوع تأسیسات از نوع اول، انگلستان را به عنوان یک رهبر جهانی در پیشرفت های سوخت جت کربن معرفی میکند و باعث کاهش قابل توجه انتشار کربن دی اکسید و بهتر شدن منافع اقتصادی میشود.