بازده موتور DC:
انتقال توان از ترمینال های ورودی موتور DC به (شفت) خروجی، با تلفاتی همراه است. شکل 10 عبور توان در یک موتور تحریک مستقل را نشان می دهد.
بازده موتور را می توان به عنوان نسبت توان خروجی به کل توان ورودی تعریف کرد. با توجه به شکل 10، کل توان ورودی موتور برابر است با:
که در آن، Ia جریان کشیده شده از منبع توسط آرمیچر است.
توان اتلافی سیم پیچی میدان به نوبه خود به گرما تبدیل می شود و از رابطه زیر قابل محاسبه است:
مقداری توان نیز در اثر مقاومت سیم پیچی آرمیچر تلف می شود که می توان آن را به صورت زیر محاسبه کرد:
کل توانِ تلف شده مسی یا اهمی مربوط به دو سیم پیچ است (که از مس ساخته شده اند) و به عنوان تلفات مسی شناخته می شوند. به عبارت دیگر، تلفات مسی برابر است با مجموع تلفات میدان و تلفات آرمیچر.
بنابراین، توانِ تولیدی و تبدیل شده به توان مکانیکی، برابر است با توان ورودی منهای کل تلفات مسی. همچنین، داریم:
به دلیلی وجود تلفات چرخشی که شامل اصطکاک، هوا، جریان گردابی و تلفات هیسترزیس است، مقادیر توان و گشتاور خروجی کمتر از مقادیر توان و گشتاور تولیدی هستند. تلفات توان چرخشی تقریباً متناسب با سرعت موتور است. با توجه به شکل 10، توان خروجی نهایی برابر است با توان تولیدی منهای تلفات چرخشی.
بازده موتور DC را می توان به صورت زیر محاسبه کرد:
این معادله را می توان به صورت زیر نیز نوشت:
که در آن، Prot تلفات چرخشی است.
لازم به ذکر است که بسته به اینکه چه اطلاعاتی داشته باشیم، کل توان ورودی و خروجی را می توان با استفاده از نمودار گذر توان از روش های مختلفی محاسبه کرد.
همچنین، گشتاور ایجاد شده در روتور متفاوت از گشتاور نهایی (خروجی) است، زیرا تلفات چرخشی وجود دارد.
گذر توان موتور DC شنت:
تلفات و بازده در یک موتور DC شنت را می توان مشابه روندی که در بالا تعریف شد محاسبه کرد، با این تفاوت که در این حالت، توان ورودی برابر باVTIL است که در آن، IL=Ia+If.
گذر توان موتور DC سری:
تلفات و بازده یک موتور DC سری را می توان مشابه موتور شنت محاسبه کرد، با این تفاوت که در اینجا If=Ia=IL.