گاهی اوقات اتفاق میوفتد که هنگام حرکت با اتومبیل با سرعت بالا ناگهان صدای انفجار شنیده می شود.این به این دلیل است که شما پدال گاز را زیاد فشار داده اید و دریچه هوا بیش از حد بازه شده و باعث همزمان شدن جرقه وگاز موجود در منیفولد هوا شده که باعث انفجارسوخت,قبل از رسیدن به داخل سیلند شده.از سوی دیگر وقتی پدال گاز بیش از حد فشار داده شود ECU به کویل فرمان می دهد که جرقه قوی تری به فضای احتراق بدهد اما نامرغوب بودن وایرشمعها باعث برق دزدی از کناره شمع به بدنه شده و سوخت داخل هوا را قبل از احتراق منفجر می کند.
بعضی وقتها این انفجار در اندازه یک عطسه کوچک بوده و گاهی هم در حد از جا درآوردن لوله هواکش از بست مربوطه و گاهی پاره شدن فیلتر هوا و در معدود مواردی شکستن محفظه نگهداری فیلتر هوا خواهد بود‼️راهکاری برای جلوگیری از عطسه موتور روی گاز:
همیشه وقتی شروع به حرکت کردن میکنید به صورت سرگاز حرکت کرده و از فشارآوردن زیاد به پدال گاز خودداری کنید.شمع های تک پلاتینه بخرید و فاصله آن تک پلاتین تا هسته مرکزی که فابریک 0/9 است را با فیلر 0/7 تنظیم کنید.شمع های سوزنی تک پلاتینه را هر 10 هزار کیلومتر سرویس و فیلر، هر 50 هزار کیلومتر عوض کنید.
شمع های غیرسوزنی(معمولی) تک پلاتینه را هر 10 هزار کیلومتر سرویس و فیلر کنید و هر 30هزار کیلومترعوض کنید.اگر کناره های چینی شمع خط های عمودی سیاه مشاهده کردید نشان دهنده برق دزدی از سر شمع به سمت پایه ی آن است که باید حتما وایرها را عوض کرد.شمع باید کاملا در داخل وایر بنشیندوهیچگونه لغزشی نداشته باشد.در تاریکی در محفظه موتور دریچه گاز را ناگهانی تا انتها باز کنید(یعنی گاز بدهید) اگر برق دزدی باشد معلوم می گردد و حتما آن را برطرف کنید.