اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در سال جاری در اعتراض به کم بودن کرایه حمل و این که درآمد جواب گوی هزینه کامیون و معیشت آنان نیست، شاهد اعتراض رانندگان کامیون بودیم. گرانی ارز و گرانی قطعات یدکی مزید بر علت شد. اولین اعتراض ها در خرداد ماه و دومی در مهرماه رخ داد. همه دست به دست هم دادند و اجازه سوء استفاده از این حرکت را ندادند. از منابع مختلف بر می آید که در حال حاضر ظرفیت حمل بار بیش از تقاضا برای آن است.
بنابراین صاحب بار/ شرکت حمل ونقل این آزادی را دارد که از بین چند عرضه کننده این خدمت، آن که از دیگران ارزان تر است را انتخاب کند. این مازاد عرضه از سوی کامیونداران اجازه افزایش کرایه بار را نمی داد و کماکان نمی دهد. همان اصل بدیهی عرضه و تقاضا.

کامیونداران به تنگ آمدند و از دولت خواستند تا کرایه حمل بار را تعیین و آن را بالا ببرد. کرایه ای که تا سال قبل توافقی بود و دولت در آن نقشی نداشت. کامیونداران از سر استیصال دست به دامان دولت شدند تا قیمت گذاری کند غافل از این که قیمت نهایتاً توسط مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می شود و قیمت گذاری مصنوعی چه از طرف دولت یا هر نهاد دیگر بر روی کاغذ می ماند و جامه عمل نمی پوشد. دولت طبق معمول، توان و قابلیت و آمادگی خود برای قیمت گذاری را اعلام و از آن استقبال کرد. دولت بار دیگر قصد کرد تا در مقابل اصل بدیهی عرضه و تقاضا بایستد و بر خلاف جریان آن شنا کند.

 فرمول تن-کیلومتر

تن کیلومتر عبارت است از کرایه حمل یک تن محموله به ازای یک کیلومتر جابه جایی.

از این قانون در کشورهای اروپایی و امریکا به شکل زیر بهره برداری می شود:

کرایه حمل = مسافت بین مبدا و مقصد × وزن بار به تن × کرایه یک تن در یک کیلومتر × ضریب مسولیت بر اساس ارزش کالا و خطر حمل محموله و یا شرایط بزرگ تر از وزن استاندارد یا بزرگ تر از طول و عرض استاندارد.

مثلا محموله ای داریم با شرایط ذیل کرایه محموله با اختصاص یافتن 655 ریال برای هرتن در کیلومتر محاسبه کنید.

1-وزن 26 تن = ضریب وزن 26

2-عرض 2.9 متر = محموله ترافیک معمولی ضریب ترافیک 1.6

3-ارزش 2.6 میلیارد تومان = محموله با ارزش بالا ضریب ارزش 1.1

4-مسافت 1350 کیلومتر = ضریب مسافت 1350

5-محموله دارای مخزن اسیدی با غلظت بالا و خورندگی شدید می باشد و از دسته مواد خطر ناک است =ضریب مواد خطرناک 1.6

655×26×1.6×1.1×1350×1.6=64,741,248

اما در حال حاضر ضریب مسولیت و ضریب حمل مواد خطرناک رعایت نمی شود و محاسبه کرایه به شکل زیر است

655×26×1.6×1350=36,748,800 ریال

راننده عزیز آیا از خود پرسیده اید کرایه مسیری به طول 600 کیلومتر با کرایه مسیری به طول 1000کیلومتر کدام سود بشتری دارد شما چگونه محاسبه می کنی که کرایه کدام مسیر بهتر است؟

یک راه ساده برای محاسبه وجود دارد شما باید بدانید که برای هر یک تن در هر کیلومتر چقدر کرایه گرفته اید مثلاً کرایه یک مسیر 1200 کیلومتری در هر تن 96000 تومان است و کرایه یک مسیر 845 کیلومتری در هر تن برابر 83500 تومان است حال سوال این است کدام کرایه بهتر است جواب شما چگونه به دست می آِید جواب از تقسیم کرایه هر تن بر مسافت مسیر به دست می آیدو عددی بزرگ تر که در جواب به دست امده است نشان دهنده کرایه بهتر می باشد مثلاً

ریال 800 = 1200 (کیلومتر مسافت)/960000 (کرایه هر تن)

ریال998 = 845 (کیلومتر مسافت)/835000 (کرایه هر تن)

بنابراین کرایه هر تن 83500 تومان برای یک مسیر 845کیلومتری به مراتب بهتر از کرایه هر تن 96000 تومان برای یک مسیر 1200 کیلومتری می باشد

حال که درامد بر اساس تن کیلومتر مشخص شد باید هزینه نگهداری کامیون خود را به ازای حمل یک تن بار در یک کیلومتر مسیر به دست اورده و از درامد تن کیلومتر کم کنیم تا خالص درامد محاسبه گردد.

هزینه های نگداری یک کامیون کشنده با ظرفیت 22 تن عبارت است از:

  •  سوخت
  •  روغن
  •  بیمه
  •  حقوق راننده
  •  تعمیرات و نگهداری
  •  لاستیک
  •  کاهش قیمت بر اثرافزایش عمر کامیون

شرح

1- لاستیک کامیون 18 چرخ دارای 9 جفت لاستیک به ارزش هر جفت بیست و چهار میلیون ریال و طول عمر 175 هزار کیلومتر

24,000,000 × 9 / 175000 / 22 = 57

هزینه مصرف لاستیک 57 ریال برای هر تن بار در جابه جایی یک کیلومتر.

2 - سوخت

3,000 × 0.45 / 22 = 60

هزینه سوخت 60 ریال برای هر کیلومتر در هر تن بار.

3- هزینه بیمه های بدنه شخص ثالث رانندگان برای یک سال معال 120 هزار کیلومتر کار کرد

88,000,000 / 120,000 / 22=33

هزینه بیمه ها برابر است با 33 ریال برای هر تن بار در جابه جایی یک کیلومتر

4- هزینه راننده برای یک سال معادل 120 هزار کیلومتر

350,000,000 / 120,000 / 22 = 133

هزینه راننده133 ریال برای جابه جایی یک تن بار در مسیر یک کیلومتر

5- هزینه روغن به هر 10000کیلومتر 500 هزار تومان

5,000,000 / 10,000 / 22 = 23

6- تعمیرات و نگهداری سالانه حدود 200میلیون ریال

200,000,000 / 120,000 / 22 = 76

7- افت قیمت کشنده به دلیل افزایش عمر 5% قیمت صفر کیلومتر برای هر سال و فرض قیمت اولیه 3.5 میلیارد ریال

3,500,000,000 × 0.05 / 120,000 / 22=66

8- جمع بندی هزینه های نگهداری , سوخت لاستیک و...

448=57+60+33+133+23+76+66

طبق جدول ارائه شده متوسط نرخ حمل 563 ریال برای یک تن بار در مسافت یک کیلومتر پس از کسر 8% کار مزد شرکت حمل ونقل برابر 518 ریال می باشد لذا (70=448 - 518) بنابراین درامد کاملاً خالص شده یک کشنده با ظرفیت 22 تن در طول یک مسیر هزار کیلومتری برابر است با

1540000=1000×22×70

بنابراین برای هر تن، درآمد خالصی برابر 154 هزار تومان برای یک جابه جایی هزار کیلومتری در نظر گرفته می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
امیر عبدلی سیلابی:
کرایه از کارخانه آهک برای مس سونگون برای تریلی بونکر
پاسخ زینگ:
سلام.
لطفا برای ثبت سفارش یا حمل بار، اپلیکیشن زینگ را از اینجا دانلود نمایید.

ایمان صادقی:
اگه این نرخ واقعی میدادن خوب بود ولی تن کیلومتر مخصوصا شرکت‌های بافت کرمان اصلا استفاده نمیکنن
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>