پل مالوین شیمیدان فرانسوی در سال 1742 میلادی برای اولین بار برای پوشش دهی آهن روشی شامل غوطه ور کردن آن درون روی مذاب را ابداع کرد. پس از گذشت چند سال و در سال 1820 مهندسی به نام هنری پالمر با روش کنگره ای کردن، ورقه ای فولادی گالوانیزه (ورقه های آغشته به زینک) در سقف را در صنعت ساختمان مورداستفاده قرار داد.
خیلی زود این سیستم اجرایی سقف در سال 1939 و با تدوین یک استاندارد صنعتی برای طراحی، اجرا و بهره برداری، توسط انستیتو سقف فولادی (SDI) به طور رسمی وارد صنعت ساختمان شد. به مرورزمان و با تغییرات متعددی که در روش سقف های عرشه فولادی ایجاد شد، سرانجام در سال 1980 این سیستم توسط شرکت های معتبر اروپایی و آمریکایی به عنوان یک سیستم نوین و با تکنولوژی روز دنیا که دارای مزایای فراوانی می باشد مورداستفاده قرار گرفت.
سیستم سقف عرشه فولادی یکی از اقتصادی ترین، سریع ترین و سبک ترین روش، برای ساخت سقف ساختمان ها می باشد. ورق عرشه فولادی از ورق گالوانیزه می باشد که در حالت اولیه به صورت رول بوده و توسط دستگاه رول کننده به شکل ذوزنقه ای (عرشه فولادی) در می آید. لازم به ذکر است که عرشه فولادی بیشتر نقش قالب ماندگار جهت بتن ریزی را بر عهده دارد و با بتن به صورت مرکب نقش سازه ای را ایفا می کند.
عرشه فولادی در نوع خود ازجمله استانداردترین عناصر اجرایی محسوب می شود. جالب است بدانید که سرعت فوق العاده نصب و آماده سازی سقف جهت بتن ریزی تا 600 مترمربع در روز توسط یک اکیپ اجرایی مجرب قابل اجرا می باشد که همین ویژگی ها این محصول ساختمانی را در رتبه بالایی ازلحاظ سرعت اجرا در پروژه های بزرگ قرار داده، به طوری که زمان اجرای عملیاتِ سقف را تا %60 کاهش می دهد.