آزمون باتری:
تستر های باتری، مانند آن چیزی که در شکل 8 نشان داده شده است، از مقاومت کم بار استفاده می کنند تا عمداً جریان را بکشند و تعیین کنند که آیا پتانسیل ترمینال پایین تر از سطح قابل قبول قرار می گیرد یا خیر.
اگرچه اندازه گیری مقاومت داخلی باتری دشوار است، اما تسترهای باتری می توانند مقاومت داخلی باتری را اندازه گیری کنند. اگر مقاومت داخلی زیاد باشد، باتری ضعیف است، همانطور که از ولتاژ پایین آن مشهود است.
شکل 8: تسترهای باتری ولتاژ ترمینال را در حضور یک بار اندازه می گیرند تا وضعیت باتری را مشخص کنند.
دستگاه کوچک نشان داده شده برای باتری های کوچک استفاده می شود و دارای صفحه نمایش دیجیتالی برای نشان دادن ولتاژ ترمینال است.
بعضی از باتری ها را می توان با عبور یک جریان در جهت خلاف جریانی که با آن بار را تغذیه می کنند شارژ کرد.
این کار به طور معمول در اتومبیل و باتری وسایل برقی کوچک و وسایل الکترونیکی انجام می شود (شکل 9).
خروجی ولتاژ شارژر باتری باید بیشتر از EMF باتری باشد تا جریان گذرنده از آن را معکوس کند. این باعث می شود ولتاژ پایانه باتری از نیروی محرکه الکتریکی بیشتر باشد، زیراV=ϵ-IrوI اکنون منفی است.
شکل 9: شارژر باتری خودرو جریان عادی گذرنده از آن را برعکس می کند و در نتیجه، واکنش شیمیایی عکس شده و پتانسیل شیمیایی آن را دوباره شارژ می کند.
درک نتایج مقاومت داخلی منابع EMF مانند باتری ها و سلول های خورشیدی بسیار مهم است، اما اغلب، تجزیه و تحلیل مدارها با ولتاژ پایانه باتری انجام می شود.
دلیل این امر آن است که اندازه گیری مستقیم مقاومت داخلی باتری دشوار است و اندازه آن با گذشت زمان ممکن است تغییر کند.