چرا از سافت استارتر استفاده می کنیم؟
راه انداز نرم یا سافت استارتر نوعی استارتر موتور است که از تکنیک کاهش ولتاژ در هنگام راه اندازی موتور استفاده می کند.
راه انداز نرم ولتاژ را هنگام شروع به کار موتور افزایش می دهد. این امر به موتور اجازه می دهد تا به آرامی و به روشی نرم شتاب و سرعت گیرد.
سافت استارتر به دلیل تأمین مناسب ولتاژ کامل، از بروز آسیب و لرزش مکانیکی جلوگیری می کند.
گشتاور موتور القایی به طور مستقیم با مربع جریان متناسب است و جریان به ولتاژ منبع تغذیه بستگی دارد. بنابراین، می توان از ولتاژ تغذیه برای کنترل گشتاور راه اندازی استفاده کرد.
در یک استارتر معمولی، اعمال ولتاژ کامل بر موتور حداکثر گشتاور راه اندازی را تولید می کند که موجب خطر مکانیکی برای موتور می شود.
بنابراین، می توان گفت که یک سافت استارتر یا راه انداز نرم وسیله ای است که گشتاور راه اندازی را کاهش می دهد و به تدریج آن را با روشی ایمن زیاد می کند تا موتور به سرعت نامی برسد.
به محض اینکه موتور به سرعت نامی رسید، سافت استارتر منبع تغذیه کامل ولتاژ را به مدار اعمال می کند.
در هنگام توقف موتور، ولتاژ منبع به تدریج کاهش می یابد تا سرعت موتور به نرمی کم شود. با رسیدن سرعت به صفر، استارتر ولتاژ ورودی موتور را قطع می کند.
مؤلفه اصلی مورد استفاده برای تنظیم ولتاژ در یک سافت استارتر، یک سوئیچ نیمه هادی تریستور (SCR) است.
تنظیم زاویه آتش تریستور، ولتاژ منبع را تنظیم می کند. از اجزای دیگری مانند رله اضافه بار (OLR) نیز برای محافظت در برابر اضافه جریان استفاده می شود.
نمودار مداری سافت استارتر:
در یک موتور القایی سه فاز، دو SCR در یک پیکربندی پادموازی در امتداد هر فاز موتور متصل می شوند و در نتیجه شش SCR را تشکیل می دهند.
این SCRها با استفاده از یک مدار منطقی جداگانه کنترل می شوند که می تواند یک کنترل کننده PID یا میکروکنترلر باشد.
مدار منطقی با استفاده از مدار یکسوکننده، همانطور که در شکل نشان داده شده است، از شبکه برق تغذیه می شود.
به غیر از سوئیچ های قدرت و مدار منطقی، از دیگر تجهیزات حفاظتی مانند قطع کننده مدار یا فیوز، کنتاکتور مغناطیسی برای جداسازی و یک رله اضافه بار برای جلوگیری از اضافه جریان استفاده می شود.
در هنگام دستیابی به سرعت نامی کامل، از یک سوییچ بای پس برای از سرگیری اعمال ولتاژ کامل در موتور استفاده می شود.