کامیون یکی از وسایل نقلیه موتوری است که دارای مدلهای متفاوت می باشد، کامیونها برای حمل و نقل بارهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله مهم ترین آنها ترانزیت کالا با کامیون می باشد، ظرفیت کامیونها به نسبت یکدیگر متفاوت است، ظرفیت آنها از شش تا چهل تن و یا به بالا می رسد، این ماشین آلات بخش عمده حمل نقل زمینی هر کشور را به صورت داخلی و بین المللی بر عهده دارند.
کامیونها دارای انواع گوناگونی هستند که برای رانندگی با آنها نیز به گواهینامههای بالای بیست تن نیاز است.
کامیون کفی: این کامیونها قسمت بار آنها دیواره ندارد، و حمل بارهای دارای پالت و بسته بندی، آهن آلات سنگین، و در برخی موارد جابه جایی ماشین آلات عمرانی و راه سازی را بر عهده دارند.
کامیون تیغه دار: این مدل ها نزدیک به مدلهای کفی هستند فقط با این تفاوت که قسمت بار آنها توسط یک تیغه سراسری به دو نیمه تقسیم شده است.
کامیون لبه دار: این مدل کامیونها حد اکثر دیواره قسمت بار آنها هشتاد سانتی متر است.
کامیون اتاق دار: این مدل کامیونها بسیار به مدلهای لبه دار نزدیک هستند با این تفاوت که ارتفاع دیواره اتاق بار آنها از که به یک و نیم متر می رسد.
کامیون مسقف: این مدل کامیونها قسمت بار آنها به صورت سر پوشیده و محفظه دار است.
کامیون یخچالدار: همان مدل سقف دار(مسقف) است فقط با این تفاوت که قسمت اتاق بار آنها دارای تجهیزات سرد کننده است.
کامیون مخلوط کن ( میکسر): این مدل ها قسمت بار آنها دارای محفظه پوشیده است که مخصوص بارهای فله مانند سیمان است، که با وجود متحرک بودن قسمت بار مانع از منجمد شدن بار در حرکت و جابهجایی می شود، که اغلب در صنعت راه سازی و ساختمان سازی برای حمل بتون استفاده می شود.
کامیون بونکر (مخزنی): این مدلها دارای اتاق کاملا محافظ شده و پوشیده است که جهت بارهای فله مانند سیمان از آنها استفاده می شود.
کامیون کمپرسی: کشنده این مدل کامیونها به اتاق بار وصل است و تخلیه بار در آنها توسط کمپرس صورت می گیرد.
کامیونت: این مدل خودروها دو دسته هستند که ظرفیت آنها نسبت به تریلی کمتر است و نیاز به گواهینامه بالای پایه 2دارند.
ون باری: این مدلها دارای ضرفیت کمتر از 5تن هستند و اتاق بار آنها و قسمت راننده بر روی یک شاسی یک تیکه سوار شده است.
خاور: یک وسیله نقلیه باری که در ایران با نام خاور معروف است که در واقع به آن لوری گفته می شود، لوری یک نوع ون باری است که قسمت بار و اتاق راننده به صورت دو تیکه بر یک شاسی سوار است و ظرفیت آن حداکثر به شش تن می رسد.
کشنده: وسیله نقلیه ای است که حمل و جابه جایی بسیاری از انواع اتاق بار، کانکس، ترانزیت و غیره.. را بر عهده دارد.