حمل و نقل و انتقال مواد معدنی یکی از مؤلفه های قیمت تمام شده محصول به حساب می آید و تأثیر زیادی در قیمت محصول دارد.حمل و نقل و انتقال مواد معدنی یکی از مؤلفه های قیمت تمام شده محصول به حساب می آید و تأثیر زیادی در قیمت محصول دارد. لذا این مؤلفه اگر به صورتی انجام پذیرد که از نظر قیمت و سرعت در انتقال، ظرفیت و در نظر گرفتن استاندارد های محیط زیستی (که بسیار عامل مهمی در معدنکاری است) به شکلی قابل قبول و استاندارد باشد می تواند فاکتور مهمی در عرصه معدنکاری به حساب آید.
حمل ونقل ریلی مواد معدنی
یکی از مهم ترین روشهای حمل و نقل مواد معدنی است که از نظر محیط زیستی و راندمان و انبوه حمل و نقل حرف اول را در حمل و نقل مواد معدنی میزند و متداول ترین شیوه حمل و نقل مواد معدنی است. هر چند برای هر کیلومتر حمل و نقل ریلی مبلغی بالغ بر دو میلیون دلار هزینه زیرساخت لازم است اما با توجه به سطح ایمنی بالا و انبوه حمل و نقل و سازگاری با محیط زیست می تواند بهترین گزینه برای حمل و نقل مواد معدنی باشد و با توجه به مصرف کم انرژی و پایین بودن قیمت حامل های انرژی در کشور ما، این گزینه جزو بهترین ها محسوب می گردد.
حمل و نقل دریایی مواد معدنی
کشتی های بزرگ فله بر: این کشتی ها اغلب برای حمل زغال سنگ و سنگ آهن و امثالهم مورد استفاده قرار می گیرند و فاقد تجهیزات بارگیری می باشند و بارگیری این کشتی ها به وسیله جرثقیل یا پمپ های مکنده مخصوص انجام می گیرد و قابل ذکر است که ایران در حال حاضر 38 فروند از این کشتی ها را در اختیار دارد.
حمل و نقل هوایی مواد معدنی
در واقع گزینه خیلی خوبی برای حمل مواد معدنی نمی باشد، زیرا این نوع ترانسپورت دارای مزایا و معایبی است که اگر ضرورتی وجود نداشته باشد حمل و نقل دریایی می تواند گزینه جایگزین بهتری باشد. از مزایای این نوع حمل و نقل می توان به سرعت انتقال آن نام برد. این امر برای کالاهای فاسد شدنی گزینه خوبی محسوب می شود اما هزینه بالا و آلودگی زیادی که از نظر محیط زیستی در این نوع از جابه جایی وجود دارد، باعث شده که گزینه مناسبی برای حمل و نقل مواد معدنی نباشد.
حمل و نقل جاده ای مواد معدنی
این نوع حمل و نقل برای مسیرهای کوتاه، توجیه و صرفه اقتصادی دارد و برای مسیرهای طولانی دارای اشکالاتی است که به چند مورد از آنها اشاره میکنم. حجم جابه جایی در این نوع حمل و نقل خیلی کمتر از ریلی می باشد و هزینه های جانبی و محیط زیستی و غیره بیشتری دارد. از طرف دیگر تخریب و استهلاکی که بر روی جاده ها به دلیل سنگین بودن وزن کامیون با بار مواد معدنی دارد خسارات زیادی را به بار می آورد که باعث شده حمل و نقل جاده ای برای مسیرهای طولانی گزینه مناسبی نباشد.