بدنه اصلی جامبو دارای دو یا حداکثر سه دکل حفاری و یک سبد و یک سقف متحرک است که در راستای قائم حرکت کرده و در چهارگوشه آن چهار جک تعبیه شده که هنگام حفاری به آن ثبات داده و از تغییر زاویه حفاری پیشگیری می کند. سیستم حرکت آن توسط دو محور با چرخ های لاستیکی انجام می شود.
دکل ها شامل ریل و موتوری جهت حرکت چکش هستند. چکش ها به صورت هیدرولیکی عمل کرده و با چرخش و ضربات متداوم حفاری می کنند و در آن برای خارج کردن خاک حاصل از حفاری از آب با فشار بالا استفاده می شود. طول دکل متفاوت و در حدود 3.5 متر است.روی یک دکل سبدی برای دسترسی به چال های حفر شده و متر کردن آنها و خرج گذاری برای انفجار تعبیه می شود.
تمامی سیستم های حفاری شامل چکش و موتورهای حرکت و جک های بکار رفته در جامبو دریل به صورت هیدرولیک عمل می کنند. برای انجام این عمل از پمپ های هیدرولیک استفاده می شود که تعداد این پمپ ها بسته به ابعاد و تعداد دکل های دستگاه متغیر است. در جامبو دریل ها، نیروی متحرک پمپ های هیدرولیک توسط الکتروموتورها و موتورهای دیزلی تامین می شود.
برای هدایت دستگاه و حفاری با آن به ازای هر دکل نیاز به یک اپراتور است.برای تونل هایی که با درصد بالایی ریزشی هستند، روش حفاری با این ماشین به روش انفجاری مناسب نیست و به جای آن از دستگاه های چرخشی استفاده می شود.
ویژگی های جامبو دریل ها
مزایای استفاده جامبو دریل