هیچ گاه نباید قطعات جدید روی قطعات اجرا شده مردود قرار گیرند. بخش فوقانی و جدید شمع بایستی طبق نقشه های تفصیلی ساخته شوند. چنانچه تامین ظرفیت باربری مورد نیاز بدون ازدیاد طول شمع میسر نشود، پیمانکار باید در صورت صلاحدید دستگاه نظارت طول شمع را زیاد کند. بمنظور انجام عملیات تطویل باید یکی از روش های زیر مورد استفاده قرار گیرد.
تطویل شمع به روش بتن ریزی در محل
در این صورت میله های آرماتور موجود در سر شمع ها باید در طولی معادل 52 برابر قطر میله ها لخت شوند. آرماتورهای جدید به مقدار و طول تعیین شده توسط دستگاه نظارت بایستی اضافه شود. میله ها باید حداقل در طولی معادل 45 برابر حداکثر قطر میله ها روی هم قرار بگیرند و یا در صورت تصویب دستگاه نظارت در تمام طول با آرماتورهای بیرون آمده جوش شوند.
قالب بندی باید به گونه ای باشد تا طول اضافی شمع در امتداد شمعی که قبلاً کوبیده شده قرار گیرد. بتن مصرفی باید از نوعی باشد که برای شمع های پروژه تعیین شده و از طریق لرزاندن متراکم و یکپارچه شود. قسمت تطویلی باید مرتباً در حین عمل آمدن بتن، پوشیده و مرطوب نگه داشته شود. کوبیدن مجدد شمع نباید زودتر از 28 روز پس از بتن ریزی انجام شود.
به کار بردن اتصالات
شمع های بتنی را می توان با تعبیه صفحات فلزی و جوشکاری، اتصالات پیچی و یا اتصالاتی که به صورت نر و ماده در دو سر شمع قرار گرفته تطویل نمود. مشخصات فنی اتصالات باید مورد تصویب دستگاه نظارت باشد. مشخصات فنی هر نوع اتصال باید به تایید دستگاه نظارت برسد. مقاومت اتصالات در برابر کشش، خمش و فشار، حداقل باید برابر مقطع بتنی شمع باشد.
در صورتیکه اتصالات در خارج از سطح زمین یا در محدوده تغییرات تراز آب قرار می گیرند. بمنظور جلوگیری از زنگ زدگی باید سطح روی اتصالات با ترکیب رنگ و مواد محافظ مورد تصویب دستگاه نظارت پوشانده شود. محل اتصالات حتی المقدور باید در مقاطعی که میزان لنگر و برش در آنها به حداقل می رسد، قرار گیرد.