فدراسیون بین المللی اتحادیه های شرکت های حمل و نقل بین المللی فورواردر (فیاتا)
فدراسیون بین المللی اتحادیه های شرکت های حمل و نقل بین المللی فورواردر ( فیاتا) FIATA در 31 می 1926 به وسیله شانزده ملیت از شرکت های فورواردر در وین (اتریش) پایه گذاری شد و ریاست اولیه آن به عهده کشور دانمارک بود و هم اکنون مقر آن در زوریخ (سوئیس) است.
فدراسیون بین المللی اتحادیه های شرکت های حمل و نقل بین المللی فورواردر ( فیاتا) از سال 1926 تا 1936 فعالیت بسیار خوبی داشته و کنگره ها و جلسات آن به طور مرتب تشکیل شده و نیز همکاری های خوبی با موسسات و سازمان های مختلف بین المللی داشته است، اما در زمان جنگ جهانی دوم فعالیت آن به حالت تعلیق درآمد، لیکن به همت «سی بی انگلس» دانمارکی در سال 1947 فعالیت مجدد آن از سر گرفته شد و ظرف مدت ده سال اکثر اعضای عادی آن دوباره به یکدیگر ملحق شده و کمیته های مختلفی را برای پیشبرد امور فنی فدارسیون به وجود آوردند، که تاکنون در قالب یک مجمع غیر دولتی به عنوان مشاور با شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل و سازمان بین المللی توسعه بازرگانی عمل می کند و در حال حاضر نمایندگی بالغ بر 40/000 شرکت فورواردر از اقصی نقاط دنیا را به عهده دارد و بالغ بر ده میلیون کارمند تحت پوشش دارد.
فیاتا دارای دو گروه اعضا است:
فیاتا دارای بیش از 1600 عضو وابسته از 144 کشور جهان است. انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران عضو پیوسته و حدود بیش از یکصد شرکت فورواردر ایرانی عضو وابسته فیاتا هستند.
فیاتا هر سال یک بار کنگره ای در یکی از کشورهای مورد توافق اعضا برگزار می کند و به تبادل افکار میپردازند. بیست و نهمین کنگره فیاتا در سپتامبر 2000 در شهر روتردام برگزار شد.
تشکیلات سازمانی فیاتا
اهداف سازما فیاتا
در اینجا لازم است موارد استفاده هر یک از این اسناد به طور مختصر بیان شود. قبل از شروع بحث ذکر نکات زیر ضروری است:
فورواردر زمانی که بارنامه حمل ترکیبی فیاتا را صادر می کند، باید متوجه نکات ذیل باشد:
صدور این گواهی به فورواردر امکان می دهد که سند مخصوصی را به عنوان اعلامیه رسمی که به موجب آن مسئولیت کالا را به عهده می گیرد، برای فرستنده کالا صادر نماید.
با صدور این گواهی فورواردر تأیید می کند که محموله شخصی را با دستورات غیر قابل برگشت جهت ارسال کالا به گیرنده ای که در اسناد مشخص شده است، در تصرف خود دارد.
این گواهی زمانی می تواند باطل شود که نسخه اصلی آن به صادر کننده عودت داده شود مشروط بر اینکه فورواردر در وضعیتی باشد که بتواند آن را ابطال کند یا تغییر دهد. این گواهی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که تهیه کننده کالا، کالا را بر اساس EX - WORKS فروخته است و نیاز به ارائه گواهی مزبور جهت تأیید این موضوع که وظایف محوله را در مقابل خریدار انجام داده است، دارد. پس از تسلیم گواهی رسید فیاتا به خریدار، فروشنده به هیچ وجه حق واگذاری کالاهای تحویل شده به فورواردر را به دیگری ندارد. این گواهی سندی غیر قابل معامله است و مورد قبول بانک ها نمی باشد، مگر اینکه در اعتبار اسنادی ذکر شده باشد.
گواهی حمل فیاتا ( FCT)
با صدور این گواهی و تسلیم آن به فرستنده، فورواردر متعهد می شود که کالا را در مقصد توسط نماینده منتخب خود تحویل دهد.
همچنین تأکید می کند که مسئولیت ارسال و تحویل محموله مشخصی را بر اساس دستورات دریافتی از فرستنده کالا طبق موارد مندرج در اسناد به عهده گرفته است. این گواهی در صورتی که به حواله کرد صادر شود قابل معامله است.
رسید انبار فیاتا ( FWR)
این رسید سندی است غیر قابل معامله که برای استفاده در عملیات انبار داری در داخل کشور صادر می شود. رسید انبار فیاتا به عنوان قبض انبار تلقی نمی شود و نمی توان آن را به این عنوان مورد استفاده قرار داد.
اظهارنامه فرستندگان کالا برای حمل کالای خطرناک ( SDT)
برای حمل کالاهای خطرناک فورواردر باید اطلاعات جامعی خصوصاً در رابطه با طبقه بندی کالا داشته باشد.این اظهارنامه به فورواردر اجازه می دهد وضعیت کالا را مشخص و مسائل مربوط به حدود مسئولیت را در صورت وقوع حوادث یا خسارت، معین کند. لذا می بایست در اظهارنامه جهت تکمیل و امضا به فرستنده کالا تحویل شود. در هر صورت فرستنده باید این اظهارنامه را مهر و امضا کند.
دستور حمل فیاتا ( FFI)
با توجه به اینکه فورواردرها اغلب از طرح و فرم چاپی خود جهت دستورات حمل مشتریان استفاده می کردند و فرم متحدالشکلی در این مورد وجود نداشت، فیاتا طرح نمونه ای را مطابق با طرح کلیدی سازمان ملل برای اسناد تجاری که هدف آن ایجاد یک مبنای بین المللی برای استاندارد کردن اسناد مورد استفاده در تجارت بین المللی است، تدوین نمود.فورواردرهای عضو فیاتا می توانند این فرم را بر اساس نیازهای داخلی خود تغییر دهند منوط بر اینکه این تغییرات در چارچوب طرح کلیدی سازمان ملل قرار داشته است.
فیاتا قانون نمونه ای جهت فعالیت های فورواردری در کشورهای مختلف تهیه کرده تا کشورهایی که چنین قانونی ندارند و یا قوانین ملی موجود آنها نیاز به تجدیدنظر دارد، از آن استفاده کنند.