به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دیدار مدیران راهآهن ایران، گرجستان، آذربایجان و آلمان به منظور هماهنگی برای راهاندازی ترانزیت ریلی از ایران به اروپا با حضور محسن پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن ایران، ماموکا باختادزه رئیس راهآهن گرجستان، جاوید قربانوف مدیرعامل راهآهن آذربایجان و آندره همپل مدیر شرکت «اوراسیا لجستیک» و آرش میرزایی مدیر منطقه خاورمیانه شرکت مهندسی مشاور «دویچه بان» آلمان، در شرکت راهآهن برگزار شد.
محسن پورسید آقایی در ابتدای این نشست از موفقیت حمل آزمایشی کانتینرهای ترانزیتی مسیر هند-ایران-روسیه خبر داد و گفت: کانتینرها در 22 روز به مقصد حمل شد که بیانگر رفع تمام مشکلات ترانزیت کالا در منطقه با کریدور عبوری از ایران است. به طوری که کانتینرها پس از بارگیری در بندرعباس با قطار تا قزوین و سپس ادامه مسیر از قزوین تا آستارای آذربایجان و مسکو با کامیون حمل میشود. همچنین میتوان کانتینرهای اروپایی را به گرجستان، آذربایجان و سپس آستارا و در نهایت بندرعباس حمل کرد.
وی افزود: صاحبان کالا میتوانند با استفاده از این کریدور از شرایط بهتری در فضای بازرگانی بهرهمند شوند.
ترانزیت 300 کانتینر در ماه از طریق ایران
ماموکا باختادزه نیز ضمن تبریک به طرف ایرانی بابت کسب موفقیت در اولین پروژه خود مبنی بر حمل کانتینر از هندوستان تبریک گفت و افزود: شرکت دویچهبان با راه آهن گرجستان در زمینه طراحی استراتژی و لجستیک همکاری میکند. در حال حاضر راه آهن گرجستان با همکاری این شرکت و آذربایجان شروع به اجرای پروژهای با هدف حمل کانتینرهای اروپایی از ماه نوامبر کرده است.
شرکت آلمانی در حال مذاکره با صاحبان کالا برای حمل بار از قسطنطنیه در گرجستان به آذربایجان و سپس به تهران در نیمه دوم ماه نوامبر است و سال آینده ما به حمل 300 کانتینر 20 و 40 پوندی در ماه دست خواهیم یافت.
مدیرعامل راه آهن گرجستان بیان داشت: به دلیل کوتاه بودن مسیر از دریا به تهران باید حمل کالا ظرف نهایت 8 روز از قسطنطنیه تا تهران انجام شود به همین خاطر طبق برآوردهای انجام شده در سال آینده باید شاهد تردد یک کشتی در هفته باشیم.
اولین قطار آزمایشی در نیمه دوم ماه نوامبر حرکت میکند. البته ما به دنبال فرصتی برای توسعه این مسیر هستیم و به همین خاطر بندر امیرآباد برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و ما توسعه این بندر را دنبال میکنیم و از طرفی با همکاری مدیرکل راه آهن آذربایجان به دنبال حذف عوارض بر کامیونهای عبوری از آذربایجان به مقصد آستارا هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در آینده طرف آلمانی مذاکرات خود با مشتریان هندی برای ارسال بار به بندرعباس در ایران و عبور از کشورهای ما را شروع خواهد کرد؛ و اگر بتوانیم مدت حمل کالا از اروپا به ایران را به 10 روز کاهش دهیم کار بزرگی انجام خواهیم داد.
تأکید بر اهمیت زمان ترانزیت کالا
آندره همپل مدیر شرکت ترانس- اوراسیا در ادامه گفت: هم اکنون در حال بررسی نحوه عملیاتی کردن پروژهای که مدیر راه آهن گرجستان اشاره کرد هستیم و قطار آزمایشی در نیمه دوم نوامبر حرکت خود را آغاز خواهد کرد و سال آینده شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود. البته در همین جهت با شرکتهایی از رومانی مذاکره انجام شده و در گام بعدی با شرکتهای لهستانی مذاکرات خود را آغاز خواهیم کرد تا درنهایت به پروژه اصلی خود یعنی جلب نظر مشتریان آلمانی برای حمل کالاهای شیمیایی و سایر کالاها ازنظر نوع آنها دست یابیم.
وی اظهار داشت: نکته مهم برای ما زمان ترانزیت کالا است که برای مشتریان نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. زمان ترانزیت با کامیون از اروپا به ایران و کشتی در نزد صاحبان کالا تجربه شده و در صورت کاهش مدت ترانزیت کالا نظر مشتری جلب میشود به همین خاطر طبق هماهنگی با شریک گرجی خود تصمیم به حمل کانتینرها از آلمان به گرجستان در 4روز و از گرجستان به ایران در 8 روز گرفته شد؛ اما در صورت هماهنگی و همکاری سایر دستگاهها حتی میتوان به حمل کالا از قسطنطنیه تا تهران در 7 روز نیز دست یافت.
رفع مشکل تأمین و ساماندهی کامیونها
وی با اشاره به مدت زمان مدنظر طرف گرجی و آلمانی اظهار داشت: بدین ترتیب 3 روز از بندر قسطنطنیه تا بندر پتی، 2 روز تا آستارا و 2 روز برای انجام عملیات گمرکی و سپس حمل کانتینرها از طریق کامیون زمان لازم است. اگر تمام اسناد قبل از حمل برای گمرک ارسال شود 2 روز برای عملیات گمرکی کافی خواهد بود و فقط در صورتی که شفاف سازی برخی اسناد زمان بیشتری نیاز داشته باشد شاید به یک روز بیشتر زمان لازم باشد.
مدیرعامل راهآهن ایران تصریح کرد: مشکلی از بابت تأمین و سامان دهی کامیونها برای حمل کانتینرها در آستارا وجود ندارد و طبق زمانبندی 40 تا 41 کامیون برای حمل کانتینرها ارسال خواهند شد.
حمل بار از طریق آستارا مورد نظر باشد
جاوید قربانف مدیرعامل راه آهن آذربایجان نیز خاطرنشان کرد: دریای خزر پر از کشتیهای باری و سفری برای حمل دریایی کالا است و باید نگاهها به سمت حمل بار از طریق آستارا سوق یابد و با توجه به اینکه حمل کانتینرها از بندر پتی تا تهران چهار تا پنج روز زمان نیاز دارد، درصورتی که مد حمل و نقل تغییر نکند با میانگین سرعت 50 کیلومتر در ساعت در 45 ساعت میتوان حمل را ساماندهی کرد.
وی با اشاره به تنها مشکل ترانزیت ایران و سایر کشورها بیان داشت: روزهای پنجشنبه و جمعه در ایران تعطیل است و سایر کشورها تعطیل نیستند. به همین خاطر پیشنهاد میکنم مسئولیت گمرکهای خود در روزهای تعطیل را بر عهده بگیریم تا در قطار آزمایشی این مشکلات را مورد بررسی قرار دهیم.
مدیرعامل راهآهن آذربایجان به راهآهن قزوین- رشت- آستارا و آستارا- آستارا اشاره کرد و گفت: درصورتی که برای حمل بار از بندر پتی در گرجستان تا آستارا زمان مناسبی صرف شود، بعد از تکمیل خط آستارا-آستارا میتوان شاهد حمل بار تا تهران در عرض یک و نیم روز بود که مدت حمل و نقل را سه روز کاهش میدهد.
مشکل تعطیل بودن گمرک حل میشود
پورسید آقایی درباره تعطیلات آخر هفته گفت: با توجه به شرایط مشابه در مرز سرخس می توان با هماهنگی و تبدیل ساعت کاری گمرک به 24 ساعته و 7 روز هفته مشکل گمرک در روزهای تعطیل را بین ایران و آذربایجان برطرف کرد.
همچین طرف ایرانی آمادگی خود برای پیوستن به تعرفه و تخفیف واحد مطرح کرد و قرار شد طرف ایرانی و آذری بر سر هزینه ترانشیپمنت (انتقال کالا از مدی به مد دیگر) با یکدیگر به توافق برسند و سپس متن پیشنویس توافقنامه از سوی طرف ایرانی تهیه و برای سایر اعضا ارسال شود.
منبع خبر: https://www.mehrnews.com/news/3803310