به طور کلی بازیافت روسازی های آسفالتی با استفاده از روش های مختلف از جمله بازیافت گرم کارخانه ای یا درجا، یکی از گزینه هایی است که معمولاً برای ترمیم بهسازی یا بازسازی روسازی به کار می رود. این گزینه ها عبارتند از:
- بازیافت گرم
- بازیافت سطحی
- بازیافت سرد
- بازسازی با مصالح کاملاً جدید سنگی و مواد قیری
- مرمت و اجرای روکش ها تقویتی با ضخامت کم
- مرمت بدون روکش یا روکش با ضخامت حداکثر 25 میلیمتر
- مرمت با روکش آسفالت سطحی
- مرمت معمولی به عنوان نگهداری دوره ای
امتیازات بازیافت گرم
حفظ منابع طبیعی ناشی از مصرف بخش عمده ای از مصالح سنگی و مواد قیری روسازی قدیمی در بازیافت گرم کارخانه ای یا تمامی این مصالح در بازیافت گرم درجا از مهم ترین امتیاز این فرایند است. که سایر امتیازت زیر را نیز باید به آن افزود.
- افزایش مقاومت روسازی بدون تغییر یا تغییر جزیی در ضخامت روسازی
- اصلاح آسیب دیدگی های سطحی شامل قیر زدگی، پدیده جداشدن سنگ دانه ها از رویه آسفالتی، شیار افتادگی، ناهمواری ها، و تغییر شکل ها
- افزایش تاب لغزشی
- اصلاح خواص فیزیکی و شیمایی قیر سخت شده موجود روسازی با جوان سازها و انطباق آن با مشخصات قیر خالص و در نتیجه افزایش دوام رویه آسفالتی و بهبود تاب خستگی آن
- ثابت نگهداشتن رقوم سطح راه یا تغییر جزیی این رقوم و در نتیجه سازگاری با شرایط هندسی راه
- کاهش تولید ضایعات و مواد زاید و عدم نیاز به محل تخلیه برای این مواد