فتیله شدن در واقع یک نوع تغییر شکل موضعی و پلاستیک آسفالت است که بر اثر جریان ترافیک و در جهت عمود بر جهت حرکت وسایل نقلیه اتفاق می افتد. هنگامی که جریان ترافیک نیروی برشی زیادی را به روسازی وارد می کند (نظیر شیب های تند در مناطف گرمسیر، تقاطع ها و پیچ های تند) یک موج کوتاه ناگهانی در روسازی ایجاد می شود.عمدتاً به دلیل فقدان چسبندگی کافی بین لایه آستر و رویه یا ناپایدار بودن در هوای گرم است.
این نوع خرابی در شیب های تند که کامیون های با بار سنگین آهسته حرکت می کنند یا در پیچ های تند بیشتر مشاهده می شود. فتیله شدن آسفالت بیشتر در مخلوط های ناپایدار حاوی قیر بیش از حد مجاز، درصد ریزدانه زیاد یا مخلوط های حاوی دانه های گرد گوشه اتفاق می افتد. استفاده از قیرهای نرم در مناطق گرم نیزی می تواند منجر به فتیله شدن آسفالت در اثر جریان ترافیک شود.
گذر گاه راه آهن
خرابی (گذرگاه راه آهن) عبارت است از تورفتگی یا بر آمدگی های اطراف یا مابین خطوط راه آهن در محل گذرگاه های راه آهن.
قیر زدگی (رو زدن قیر)
قیر زدگی به بالا آمدن و خارج شدن قسمتی از قیر مصرفی در رویه آسفالت در اثر جریان ترافیک اطلاق می شود. رو زدن قیر باعث تشکیل لایه نازکی از قیر در سطح روسازی می شود که در نتیجه آن سطح قیر زده بافتی براق، انعکاس دهنده، صیقلی و چسبناک پیدا می کند. علت اصلی رو زدن قیر که همواره در هوای گرم و تحت تأثیر جریان ترافیک اتفاق می افتد شامل موارد زیر است.