طراحی دال ها
طراحی دال ها در آیین نامه عمدتاً مربوط به دال هایی است که در ساختمان ها بکار برده می شوند. این دال ها عموماً زیر اثر بارهای گسترده یکنواخت قرار دارند و تغییرات بار در آنها نسبتاً کم است. در پل ها وجود بارهای متمرکز ناشی از اثر چرخ ها طراحی دال را تحت تأثیر قرار می دهد. اثر موضعی این بارها و چگونگی توزیع آنها در سطح دال و بر روی تیرهای زیر سری از مواردی هستند که باید در طراحی منظور شوند.
از طرف دیگر شکل عرشه ها در پل ها به صورتی است که مسیر انتقال بار به تکیه گاه ها نسبتاً روشن و ساده است. دال ها معمولاً رفتار انتقال بار یک طرفه دارند و از این نظر تحلیل آنها برای بارهای گسترده یکنواخت ناشی از بارهای مرده با پیچیدگی خاصی روبرو نیست و نیازی به روش های تحلیل طولانی ندارد.
دال های یک طرفه
دال های یکطرفه به دا ل های اطلاق می شود که در آنها عمده بارها در یک امتداد به تکیه گاه ها منتقل میشود. این دال ها یا تنها در دو سمت متقابل بر روی نشیمن گا ه ها، دیوارها یا تیرها، تکیه دارند یا در چهار سمت بر روی آنها نشسته اند. و نسبت طول به عرضشان از 1/5 بیشتر است. طراحی این دال ها معمولاً بر اساس تحلیل و طراحی یک نوار یک متری که بر روی نشیمن گا ه های عمودی تکیه دارد، صورت می گیرد.لنگرهای خمشی ناشی از بارهای مرده در این دال ها با ا ستفاده از روش های معمول در تحلیل تیرهای یکسره به دست آورده می شوند.
دال های دو طرفه
دال دو طرفه به دال هایی اطلاق می شود که در آنها بار در دو امتداد به تکیه گاه ها منتقل میشود. این دال ها در چهار سمت بر روی نشیمن گاه ها، تیرها یا دیوارها، تکیه دارند و نسبت طول به عرضشان از 1/5 کمتر است.طراحی این دال ها برای خمش با فرض آنکه بارهای وارده به دال بین دو نوار عمود بر هم توزیع شده و لنگرهای خمشی ایجاد شده در هر نوار بر اساس ضوابط دال های یک طرفه انجام می شود.