راه هموار (دشتی)
زمین محدوده عبور راه، هموار (دشت) بوده و شیب خط بزرگ ترین شیب زمین محدوده عبور و شیب طولى راه، حداکثر به 3 درصد مى رسد. راه داراى خاکریزهایى به بلندى تا 2/5 متر و گاهى بر ش هاى کم عمق است.
راه تپه ماهورى
زمین محدوده عبور، پستى و بلندى ملایمى داشته و خط بزرگ ترین شیب زمین، عموماً داراى شیب 3 تا 7 درصد است. بلندى خاکریزها گاهى از 2/5 متر نیز بیشتر و عمق برش ها معمولاً کمتر از 9 متر است. شیب طولى راه، عموماً از حداکثر مجاز کمتر است.
راه کوهستانى
راه از دامنه کوه، تپه هاى بلند و د ره هاى گود م ىگذرد و گاهى داراى برش هاى عمیق و پل هاى بزرگ یا خاکریزهاى بلند است. خط بزرگ ترین شیب زمین، دارای شیب بیش از 7 درصد است. شیب طولى راه، در موردهاى متعدد و در طول هاى قابل ملاحظه، به حداکثر مجاز می رسد.
پروژه هاى را هسازى به منظور ایجاد شرایط ایمن و راحت براى استفاد ه کنندگان از انواع را ه هاى کشور انجام مى شود، به نحوى که در آن، نیازهاى اجتماعى، اقتصادى و زیست محیطى به شرح زیر به طور کامل رعایت شده باشد.
در مطالعات راه باید هماهنگى طرح هندسى با نیازمندى هاى حجم ترافیک در ساعت طرح، با توجه به طبقه بندى عملکردی و شرایط محیطی راه و همچنین انواع وسایل حمل و نقل براى دستیابى به هدف نهایى که همان افزایش امکان تحرک و ایمنى بهره بردارى از راه است، مورد نظر باشد.