صنعت حمل و نقل در جهان در حال تحول است و حمل و نقل جاده ای به عنوان پرکاربردترین شیوه حمل و نقل بار به شدت در حال رشد است. بسیاری از کارشناسان و متخصصان پیش بینی می کنند در سال های آینده باید شاهد سرمایه گذاری های کلانی در این حوزه هرچند که در چند سال اخیر نیز استارت آپ های موفقی در این حوزه شکل گرفته اند که در حال رشد هستند و امکان انتقال بار و جابه جایی کالاها را به شیوه دیجیتال در کشورهای مختلف آمریکایی، اروپایی و آسیایی در پیش گرفته اند.
در این مقاله 12 استارت آپ موفق در این زمینه را بررسی می کنیم.
COYOTE
با شعار: واقعی، هوشمند، لجستیک
مقر شرکت: آمریکا
Coyote Logistics یک شرکت حمل و نقل شخص ثالث در آمریکا و کانادا است که سرویس های حمل و نقل و لجستیک از قبیل بار معمولی، ویژه، منجمد و خرده بار را از طریق کانتینرهای عادی، یخچالی و کف تخت فراهم می کند. این استارتاپ از چنان ارزشی برخودار است که توسط شرکت پست یونایتد پارسل سرویس (United Parcel Service) به قیمت 1٫8 میلیارد دلار خریداری شد.
CONVOY
با شعار: حمل و نقل بهتر و هوشمندتر در سر انگشتان شماست
مقر شرکت: آمریکا
این استارتاپ با ارائه سرویس های حمل و نقل محلی و منطقه ای بر اساس نیاز کاربر این صنعت را باز تعریف کرده است. Convoy برای متصل کردن مشتریان به نزدیکترین کمپانی باربری در کوتاه ترین زمان و با مقرون به صرفه ترین قیمت از آخرین فناوری ها استفاده می کند. در وب سایت این کمپانی تأکید شده که ثبت سفارش حمل و نقل به آسانی خرید از سایت آمازون است.
البته تأکید روی آمازون چندان هم بی دلیل نبوده چرا که مدیرعامل آمازون در کنار موسسان و مدیران عامل سایت های معتبری از قبیل eBay، Salesforce، Dropbox، Expedia، Instagram و KKR سرمایه ای بالغ بر 100 میلیون دلار را برای این استارتاپ تامین کرده اند.
DOFT
با شعار: بارت را ارسال کن!
مقر شرکت: آمریکا
Doft با ارائه تعرفه های مناسب و اپلیکیشنی ساده هدف خود را کمک به 400 هزار راننده و مالک خودرو اعلام کرده و قصد دارد در آینده به اوبر کامیون ها تبدیل شود. با استفاده از این سرویس مشتریان می توانند سفارشات خود در چند لحظه ثبت کرده و رانندگان نیز در اسرع وقت سفارشات موجود در منطقه را دریافت می کنند.
CARGOX
مقر شرکت: برزیل
CargoX در سال 2016 سرمایه گذاری 10 میلیون دلاری را از گلدمن ساکس (سرمایه گذار اوبر) دریافت کرده و از شبکه ای متشکل از 100 هزار کامیون بهره می برد. این استارتاپ برای فراهم کردن کارآمدترین و هوشمندترین روش های باربری کالاهای متنوع در بخش های مختلف برزیل با بهره گیری از استراتژی های حمل و نقل و فناوری اطلاعات تأسیس شد.
Huochebang
مقر شرکت: چین
برآوردهای موسسه حسابرسی Deloitte نشان می دهد صنعت حمل و نقل چین بازاری 1٫6 تریلیون دلاری است که بیش از 80 درصد آن به صورت جاده ای انجام می شود. با این حال این بازار ارزشمند کماکان غیر یکپارچه و ناکارآمد است.
Huochebang با هدف تغییر این فرآیند در چین و بر پایه سرمایه گذاری هولدینگ های معتبری مانند Tencent، Hillhouse و All-Stars تأسیس شده و اکنون بالغ بر 1 میلیارد دلار ارزش دارد. این استارتاپ تا کنون با بیش از 5٫4 میلیون کامیون ثبت شده همکاری داشته و مسئولان آن مدعی هستند که در سال 2016 بیش از 9 میلیارد دلار در هزینه سوخت صرفه جویی نموده و از انتشار 33 میلیون تن کربن جلوگیری کرده اند.
Rivigo
با شعار: اولین در کامیون ها
مقر شرکت: هند
Rivigo برای کاربرانی طراحی شده که به سرویس لجستیک حرفه ای، سریع و بی دردسر نیاز دارند. این استارتاپ با استفاده از فرآیندهای ساده، فناوری پیشرفته و کارکنان حرفه ای و دوره دیده به دنبال تغییر بازار آشفته باربری هند است و با کمپانی های حمل و نقل بزرگ این کشور کار می کند. Rivigo در سال گذشته موفق به جذب سرمایه 75 میلیون دلاری از گروه Warburg Pincus شد که بیشترین سرمایه گذاری صورت گرفته روی یک استارتاپ در هند است.
USHIP
با شعار: مشتریان و راننده به هم وصل می شوند
مقر شرکت: آمریکا-آلمان
دفاتر مرکزیuShip در تگزاس , آمریکا و آمستردام هلند واقع شده اما خدمات خود را به صورت بین المللی در 19 کشور جهان ارائه می کند. این کمپانی تا کنون موفق به جذب 70 میلیون سرمایه شده و سهولت استفاده، قیمت های مناسب و امکان حمل و نقل محموله های متنوع از بار معمولی گرفته تا خودروهای راهسازی و حتی حیوانات، استقبال افراد و سازمان های مختلف از آن را به همراه داشته است.
Ezyhaul
با شعار: برقرای ارتباط بین مشتریان و موسسه های ترابری
مقر شرکت: مالزی و سنگاپور
Ezyhaul به دنبال تحول در صنعت حمل نقل بوده و در جنوب شرق آسیا به سرعت در حال رشد است. پلتفرم آنلاین این کمپانی مشتریان را به راننده های محلی تائید صلاحیت شده ای که بارشان به حد نصاب کافی نرسیده متصل می کند. هدف نهایی این کمپانی ایجاد اکوسیستمی بر مبنای نیازهای مشتریان، کمپانی های حمل و نقل، مقامات مسئول و تجزیه و تحلیل داده ها است.
TIRPORT
با شعار: آینده لجستیک
مقر: ترکیه
اپلیکیشن TIRPORT از پلتفرمی شبیه به اوبر بهره برده و به گفته سازندگانش بهترین و مقرون به صرفه ترین راه برای ارسال کالا در ترکیه محسوب می شود. از قابلیت های این اپلیکیشن می توان به امکان رهگیری محموله روی نقشه به صورت آنلاین اشاره کرد. هدف بلند مدت این استارتاپ جابه جایی 20 هزار محوله در روز و تبدیل شدن به بزرگ ترین پلتفرم مدیریت لجستیک منطقه طی سه سال آینده است.