مسئول برنامه و بودجه راه آهن، سعید رسولی در گفتگو با رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه این رکورد سال 95 نخستین بار با حمل 40 میلیون تن در کشور زده شده است افزود: با توجه به ظرفیت قابل توجه راه آهن در حملونقل، در سیاستهای کلی نظام و برنامه ششم توسعه، دولت و مجلس به دنبال ایجاد ظرفیتهای قانونی جدیدی برای این بخش هستند تا زمینه جذب سرمایه گذاران غیر دولتی و پیشبرد فعالیتهای دولتی در خطوط ریلی کشور امکانپذیر شود.
وی با اشاره به تصویب قوانین مترقی در این حوزه گفت: درصورت اجرایی شدن قوانین موجود، تحول عظیمی در بخش راه آهن کشوری ایجاد خواهد شد.
مسئول برنامه و بودجه راهآهن کشور جابه جایی 30 درصد حمل و نقل بار و 20 درصد حمل مسافر را سهم تعیین شده برای خطوط ریلی کشور در برنامه ششم توسعه دانست و ادامه داد: رسیدن به این هدف نیازمند تحقق بندیهای دیگر قانون برنامه ششم توسعه است که به منظور حمایت از ظرفیت راه آهن کشور تصویب شده است.
رسولی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بخش ریلی بازگشت سریع سرمایه را به همراه دارد افزود: درصورت توسعه راه آهن با انتقال هرکیلومتر انتقال بار از جاده به ریل سهم عظیمی نقدینگی به اقتصاد کشور باز می گردد که این روند دستاورد بزرگی برای کشور به همراه خواهد داشت.
وی بازگشت نقدینگی به اقتصاد کشور را سبب امکان سرمایه گذاری مجدد در راه آهن و دیگر بخشهای کشور دانست و گفت: بنابر این کمک به توسعه راهآهن کمک به اقتصاد ملی کشوراست.
مسئول برنامه و بودجه راهآهن کشور با اشاره به آمار 16 هزار نفری تلفات جاده ای ادامه داد: این تلفات هزینههای اجتماعی بسیار سنگینی برای کشور به همراه دارد که همین مسئله سبب گرایش کشورها به توسعه حملونقل ریلی در جهان شده است.
رسولی اختصاص یک درصد از درآمد فروش نفت و گاز کشور را به توسعه حملونقل ریلی علاوه بر بودجه سالانه راه آهن از قوانین تصویب شده دانست و گفت: صفر شدن نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای خدمات ریلی از بندهای مصوب قانون برنامه ششم توسعه است که تفسیر نادرست برخی دستگاههای ذی ربط از این قانون سبب معطل ماندن اجرای آن تا کنون شده است.
وی با اشاره به اجرایی نشدن برخی از بخشهای قانون برنامه ششم توسعه، پس از گذشت 13 ماه از تصویب این قانون افزود: سرمایه گذاری در بخش خطوط ریلی باید مانند سرمایه گذاری در مناطق محروم و شامل امتیازات این نوع سرمایه گذاری شود زیرا این روند سبب جذب سرمایه در این بخش خواهد شد.
مسئول برنامه و بودجه راه آهن کشور با اشاره به حمایت مناسب دولت و مجلس از بخش ریلی گفت: خطوط ریلی یک هفتم جاده سوخت مصرف میکند که این صرفهجویی نسبت به جاده می تواند مانند یک میدان بزرگ نفتی پس اندازی برای کشورشود.
رسولی هزینههای گزاف توسعه جادهها و استهلاک آنها را از دیگر معایب این بخش دانست و افزود: این نکته نیز از دیگر دلایل توجه دولت به توسعه خطوط ریلی در کشور است.
وی با اشاره به سند بالادستی برنامه ششم توسعه و تأکید مقام معظم رهبری به اجرای آن گفت: این سند 80 بند دارد که 2 بند آن به حملونقل ریلی پرداخته که یک بند توسعه شبکه ریلی و بند دیگر آن توسعه کریدورهای بین المللی است.
منبع خبر: http://www.iribnews.ir/fa/news/2147040