اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

به اعتقاد محققین قدیمی ترین نوع بیمه که تا حدود زیادی با قواعد بیمه امروزی تشابه داشته، بیمه باربری و حمل و نقل دریایی می باشد. این بیمه نامه در اواسط قرون وسطی در بین تجار، مالکان کشتی و سرمایه‌داران و بانکداران رایج بوده است.

بیمه حمل و نقل کالا همچون سایر پدیده‌های اجتماعی سیر تکاملی خود را در طول زمان سپری نموده تا به شکل امروزی در آمده است.

در این شکل گیری، عوامل، مراجع و مؤسسات مختلفی نقش مؤثر داشته که معروف ترین آنها مؤسسه بیمه‌گران لندن می باشد. مؤسسه نامبرده شرایط و مقرراتی را تدوین نمود که حاوی مسائل فنی و حقوقی بیمه بیمه باربری و حمل و نقل بوده و در زمینه کشتی و کالا، مبنای صدور بیمه نامه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ما قرارگرفت. دربیمه حمل ونقل آخرین شرایط، مربوط به سال 1983 میلادی می باشد که به شرایط C، B، A معروف و به ترتیب جایگزین شرایط قدیمی F.P.A، W.A، ALL RISKS شده است.

بیمه باربری و حمل و نقل کالا چیست؟
بیمه باربری و حمل و نقل کالا (زمینی، دریایی و هوایی) بیمه ای است که به موجب آن بیمه گر در مقابل دریافت حق بیمه از بیمه گذار، متعهد می شود درصورتی که در جریان حمل کالا از نقطه ای (مبداء حمل کالا) به نقطه دیگر (مقصد حمل کالا)، در اثر وقوع خطرهای موضوع بیمه، کالا تلف شده و یا دچار خسارت شود و یا بیمه گذار هزینه‌هایی در رابطه با این خطرات متحمل شود، تمام خسارت‌های وارد را جبران نماید. علاوه برآن در بعضی موارد زیان وارده به اشخاص ثالث نیز از طریق این بیمه جبران می شود.

اصطلاحات عمومی بیمه
اصطلاحات زیر صرف نظر از هر معنی و مفهوم دیگری که ممکن است داشته باشند، در این شرایط عمومی با تعریف مقابل آن به کار رفته است:

بیمه گر: شرکت بیمه ای است که مشخصات آن در این بیمه نامه نوشته شده است و در ازای دریافت حق بیمه، متعهد به جبران خسارت‌های احتمالی طبق شرایط مندرج در بیمه نامه می باشد.

بیمه گذار: بیمه گذار شخص حقیقی یا حقوقی مذکور در این بیمه نامه است که که بیمه را خریداری نموده و متعهد پرداخت حق بیمه آن می باشد.

ذی نفع: شخصی است که بنا به درخواست بیمه گذار نام وی در این بیمه نامه درج گردیده است و تمام یا بخشی از خسارت به وی پرداخت می شود.

حق بیمه: مبلغی است که در بیمه نامه مشخص شده و بیمه گذار موظف است آن را هنگام صدور بیمه‌نامه یا به ترتیبی که در بیمه نامه مشخص می شود، به بیمه گر پرداخت نماید.

موضوع بیمه: موضوع بیمه اموال مندرج در جدول مشخصات این بیمه نامه می باشد.

مدت اعتبار بیمه نامه: مدت این بیمه نامه بر اساس شرایط کلوز پیوست می باشد، اما در مورد حمل غیر‌دریایی یا ترکیبی، یکی از شرایط زیر جایگزین کلوزهای C، B، A می گردد:
در مورد حمل هوایی 30 روز پس از رسیدن هواپیمای حامل کالا به فرودگاه کشور مقصد.
در مورد حمل زمینی 60 روز پس از ورود کالا به مرز زمینی کشور مقصد.

مدت های ذکر شده، با درخواست بیمه گذار و موافقت بیمه گر و پرداخت حق بیمه اضافی قابل تمدید می‌باشد.

فرانشیز: بخشی از هر خسارت است که به عهده بیمه گذار است و میزان آن در بیمه نامه مشخص می‌گردد.

اصطلاحات تخصصی بیمه باربری و حمل و نقل

زیان همگانی: یکی از اصول قانون دریانوردی است که بر پایه آن همه طرف‌های دخیل در یک سفر دریایی، در هرگونه خسارتی که با قربانی کردن داوطلبانه بخشی از کشتی یا کالاهای آن به منظور نجات از موارد اضطراری صورت گرفته، به تناسب سهیم هستند.

بیمه اتکایی (Reinsurance): قرارداد واگذاری که به موجب آن شرکت بیمه بخشی از تعهدات بیمه ای مازاد بر ظرفیت مالی و فنی خود را، مجدداً نزد شرکت یا شرکت‌های بیمه دیگر (شرکت های بیمه اتکایی) بیمه می نمایند.

بارنامه: بارنامه اوراق بهاداری است که از طرف مؤسسه بیمه باربری و حمل و نقل صادر و مشخصات کالا، نام و آدرس گیرنده و فرستنده کالا، میزان کرایه حمل، مشخصات، تعداد و وزن کالا در آن قید می گردد. بارنامه به منزله قرارداد حمل، رسید دریافت کالا و سند مالکیت آن است.

Total Loss: فقط تلف شدن کامل مورد بیمه در یک مرحله بر اثر آتش سوزی، غرق شدن، سقوط هواپیما را در بر می گیرد. این بیمه نامه فقط تا رسیدن به مبادی ورودی کشور مقصد اعتبار دارد.

واقعی: یعنی وقتی کالا مثلا در حادثه آتش سوزی یا غرق شدن کلا از بین برود.

فرضی: وقتی است که هزینه تعمیر و یا بازسازی کالا آن قدر باشد که از ارزش واقعی آن بیشتر شود. در این صورت بیمه گر ترجیح می دهد غرامت آن را بپردازد.

ارزش مورد بیمه: در صورتی که بین بیمه گذار و بیمه‌گر توافق خاصی صورت نپذیرفته باشد، ارزش مورد بیمه شامل مجموع قیمت خرید کالا، هزینه حمل و عدم النفع می باشد.

عدم نفع: میزان عدم نفع این بیمه نامه معادل 10% مجموع قیمت خرید کالا و هزینه حمل آن می باشد، مگر آنکه صریحاً توافق دیگری شده باشد.

پارتشیپمنت چیست؟
یعنی حمل به دفعات؛ به این معنی که کالای مورد بیمه طی چند مرحله از مبدا ء به مقصد مندرج در بیمه نامه حمل گردد.

ترانشیپمنت (Transshipment) چیست؟
انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر ترانشیپمنت است. این نوع نقل و انتقال بیشتر در حمل‌و‌نقل ترکیبی رایج است که در آن از وسایل نقلیه مختلف از جمله کشتی، هواپیما، قطار، کامیون، تریلر و سایر وسایل برای ارسال کالا به مقصد استفاده می شود. جریان انتقال غالباً با تخلیه و بارگیری مجدد همراه بوده و به دو شکل انتقال مستقیم و انتقال غیر مستقیم می باشد.

اف او بی (FOB)چیست؟
یا تحویل روی عرشه، کلمه ای برای توصیف یک فرآیند خاص از حمل و نقل کالاست و به معنی قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی است. بنابر قوانین بین المللی در شرایط فوب، فروشنده وظیفه دارد تمامی هزینه‌های کالا را تا محل حمل اصلی متقبل شود و تمامی هزینه‌های بعد از این مرحله اعم از کرایه حمل، بیمه، تعرفه‌های وارداتی و غیره را خریدار متقبل می شود.

انواع بیمه باربری و حمل و نقل بر اساس محدوده جغرافیایی

1) بیمه باربری و حمل و نقل وارداتی
مختص کالاهایی است که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی از کشورهای خارجی خریداری می گردند، که به صورت خریدهای براتی، بدون انتقال ارز و یا از طریق اعتبارات اسنادی انجام می گیرد و با توجه به قوانین جاری، خرید این نوع بیمه برای وارد کنندگان کالا اجباری می باشد.

2) بیمه باربری و حمل و نقل صادراتی
کالاهایی که از ایران به مقصد کشورهای خارجی حمل می گردد، بر اساس انواع شرایط فروش، نیاز به بیمه نامه صادراتی دارند. به موجب این بیمه، شرکت‌های بیمه کالای صادره از کشور ایران تا کشور مقصد را تحت پوشش قرار می دهند.

مشخص نمودن ذی نفع یا بیمه گذار در این نوع بیمه نامه‌ها حائز اهمیت می باشد.

3) بیمه باربری و حمل و نقل ترانزیت

مبداء و مقصد برخی از حمل‌ها در خارج از کشور ایران بوده و ممکن است کشور ایران نیز در مسیر حمل قرار داشته باشد. به بیمه نامه های مربوط به این نوع حمل‌ها، بیمه نامه‌های ترانزیت می گویند و نرخ و شرایط بیمه نامه‌های صادراتی عینا برای آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

برای صدور این نوع بیمه نامه‌ها مجوز مدیریت بیمه‎های باربری و حمل و نقل الزامی است.

4) بیمه باربری و حمل و نقل داخلی

کلیه تولیدات و محموله‌هایی که توسط تولیدکنندگان و تجار در محدوده جغرافیایی کشور ایران جابجا می‌شوند، توسط این بیمه تحت پوشش بیمه ای نزد شرکت‌های بیمه قرار می گیرند.

انواع بیمه باربری و حمل و نقل بر اساس پوشش

1) بیمه نامه از بین رفتن تمامی کالا (Total Loss)

بیمه Total Loss عملاً در دنیا منسوخ شده و کاربرد چندانی ندارد و اساساً به بیمه تشریفاتی یا بیمه گمرگی شهرت یافته است. براساس شرایط این بیمه نامه، بیمه گر زمانی اقدام به جبران خسارت بیمه گذار می کند که تمامی کالا و محموله در جریان حمل و به علت یکی از خطرات دریا، از بین رفته است؛ و به همین دلیل اگر بخش عمده کالا از بین رفته و صرفاً اندکی از آن باقی بماند، بیمه گر تعهدی در جبران خسارت کالا نخواهد داشت. بر اساس مصوبات هیئت وزیران، کالای صادراتی باید تحت پوشش بیمه ای قرارگیرد و چون عرف بر این است که خریدار پوشش بیمه ای مورد نیاز خود را که متناسب با کالاست نزد بیمه گر کشور خود تهیه کند این نوع پوشش بیمه ای صرفاً به صورت تشریفاتی و جهت ترخیص کالا برای عملیات صادرات مورد استفاده قرار می گرفت.

2) مجموعه شرایط C
خطرات تحت پوشش در مجموعه شرایط بیمه گران کالا با کلوز C عبارتست از:

  • آتش سوزی یا انفجار
  • به گل نشستن، زمین گیرشدن، برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور.
  • واژگون شدن یا خارج شدن وسیله حمل زمینی از راه یا خط.
  • تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب.
  • تخلیه کالا در بندر اضطراری.
  • فدا کردن کالا در جریان زیان همگانی.
  • به دریا انداختن کالا برای سبک سازی.
  • خسارت همگانی.
  • مسئولیت مشترک در تصادم.

علاوه بر خطرات اشاره شده در کلوز C، می توان با دریافت حق بیمه اضافی خطر عدم تحویل یک بسته کامل کالا طبق کلوز (عدم تحویل انستیتو بیمه گران لندن) را تحت پوشش قرار داد؛ که در این صورت باید ضمن قید‌شرط (عدم تحویل یک بسته کامل کالا طبق کلوز) در بخش شرایط خصوصی بیمه نامه، کلوز مورد اشاره نیز به بیمه نامه الصاق گردد.

این بیمه نامه با توجه به خطرات محدود خود، جزء بیمه نامه های ارزان قیمت محسوب می گردد، که معمولاً فقط برای برخی کالاها که احتمال خسارت های جزئی آنها کمتر است، به کار می رود؛ مثلاً برای حمل تیرآهن، ورق فولاد و ….

3) مجموعه شرایط B
خطرات تحت پوشش در مجموعه شرایط بیمه گران کالا با کلوز B عبارتست از:

  • تمامی خطرات ذکر شده در مجموعه شرایط C.
  • زلزله، آتشفشان یا صاعقه.
  • به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی.
  • ورود آب دریا، دریاچه، رودخانه به کشتی، شناور، محفظه کالا، کانتینر یا محل انبار.
  • تلف کلی هربسته درکشتی یا شناور و یا تلف کلی هر بسته به علت افتادن در هنگام بارگیری و یا تخلیه کشتی یا شناور.

مطابق قوانین علاوه بر خطرات مندرج در شرایط B خسارات ناشی از عدم تحویل یک بسته کامل کالا، دزدی و دله دزدی، قلاب زدگی، آبدیدگی، روغن زدگی، شکست، ریزش و خسارت ناشی از کالاهای دیگر نیز تحت پوشش بیمه می باشد.

فرانشیز یا سهم بیمه گذار از خسارت
در مجموعه شرایط B به علت پوشش خطرات اضافی در ایران، معادل 3% ارزش هر بسته خسارت دیده تحت عنوان فرانشیز به عهده بیمه گذار خواهد بود. منظور از بسته، کوچک ترین واحد بسته بندی مندرج در بارنامه می باشد.

برای خطراتی که بین شرایط C و B مشترک می باشد، فرانشیز اعمال نخواهد شد.

4) مجموعه شرایط A
در مجموعه شرایط بیمه گران کالا با کلوز A، تمامی خطرات به جز موارد استثناء شده (استثنا شده در مجموعه شرایط مذکور که در بخش استثنائات به آنها اشاره خواهیم کرد) تحت پوشش قرار می گیرد.

استثنائات کلوزهای سه گانه بیمه باربری و حمل و نقل
بیمه باربری و حمل و نقل با شرایط کلوزهای B، A و C به هیچ وجه شامل خطرات زیر نمی شود:

  • تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه در اثر ایجاد خسارت عمدی توسط بیمه گذار.
  • نشست و ریزش عادی، کسری عادی وزن با حجم و یا فرسودگی عادی مورد بیمه.
  • تلف شدن، آسیب یا هزینه در اثر نامناسب بودن یا کافی نبودن بسته بندی یا آماده سازی کالای مورد بیمه.
  • تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه به علت عیب ذاتی یا ماهیت کالای مورد بیمه.
  • تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ای که علت آن تأخیر باشد، حتی اگر این تأخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد.
  • تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه هایی که در اثر ورشکستگی مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی به وجود آمده باشد.
  • تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ای ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیله ای که با انرژی اتمی یا شکست هسته ای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو یا ماده رادیو اکتیو باشد.
  • عدم قابلیت دریانوردی کشتی یا شناور و یا نامناسب بودن کشتی یا شناور برای حمل ایمن کالای مورد بیمه.
  • جنگ، جنگ داخلی، انقلاب، شورش، قیام و یا زد و خوردهای داخلی ناشی از این امور.
  • توقیف، ضبط، مصادره، تصرف یا اثرات ناشی از این امور یا اثرات ناشی از اقدام به شروع آنها.
  • اعتصاب، تعطیل محل کار، درگیری های کارگری، آشوبها و یا اغتشاشات داخلی.
  • هرگونه عمل تروریستی.
  • بعضی از استثنائات، از جمله خطر جنگ، شورش، بلوا و اعتصاب و … با دریافت هزینه اضافه و خرید پوشش مربوط به آنها، قابل بیمه شدن می باشند.

5) پوشش داخلی
در بیمه نامه های باربری و حمل و نقل داخلی خطرات تحت پوشش به دو دسته خطرات اصلی و اضافی تقسیم می شود که به شرح ذیل می باشد:

خطرات اصلی
دلیل نامگذاری خطرات اصلی این است که احتمال وقوع آنها نسبت به سایر خطرات مرتبط با کالاهای خاص بیشتر است و ارتباطی به ماهیت مورد بیمه ندارد. این خطرات عبارتند از:آتش سوزی و حادثه وسیله نقلیه شامل تصادف، واژگون شدن و پرت شدن وسیله نقلیه

خطرات اضافی
این دسته از خطرات متنوع بوده و بیشتر مرتبط با نوع کالا می باشد که با درخواست بیمه گذار و پرداخت حق بیمه اضافی می توان آنها را پوشش داد.

خطرات رایج اضافی عبارتند از:

  • برخورد جسم خارجی با مورد بیمه.
  • پرت شدن محموله از روی وسیله نقلیه؛ مشروط بر اینکه کالای خسارت دیده به رویت بیمه گر رسیده باشد.
  • بارگیری و تخلیه مورد بیمه.
  • سرقت کلی محموله همراه با وسیله نقلیه با فرانشیز 20 درصد ارزش محموله.

خطرات اصلی به صورت پیش فرض درشرایط خصوصی بیمه باربری و حمل و نقل داخلی چاپ می شود و خطرات اضافی باید پس از اخذ درخواست بیمه گذار با دریافت حق بیمه اضافی، در قسمت خطرات اصلی در شرایط خصوصی درج گردد.

درج شماره وسیله نقلیه و بارنامه در متن بیمه نامه باربری و حمل و نقل الزامی است. در غیر این صورت متن زیر باید در شرایط خصوصی بیمه نامه درج گردد.
" بیمه گذار موظف است پیش از شروع حمل شماره وسیله نقلیه و بارنامه را کتباً به بیمه گر اعلام نماید. در غیر این صورت بیمه گر هیچگونه تعهدی در قبال خسارت وارد نخواهد داشت."

بیمه باربری

شروع و خاتمه تعهدات بیمه گر

بیمه نامه های باربری و حمل و نقل بین المللی
مدت اعتبار بیمه نامه های B، A و C یکسان است. این بیمه نامه از زمانی که کالای مورد بیمه، از انبار یا محل نگهداری ذکر شده در بیمه نامه، بارگیری شود و مقصد را توسط وسیله نقلیه یا هر وسیله حمل دیگری بدون وقفه و برای اولین بار ترک نماید، آغاز و در طول جریان عادی حمل ادامه می یابد و در یکی از حالات زیر، هر کدام زودتر واقع شود، خاتمه می یابد:

  • به محض تخلیه کامل کالا از وسیله حمل یا وسیله نقلیه دیگر در انبار یا محل نگهداری نهایی در مقصد درج شده در بیمه نامه.
  • به محض تخلیه کامل کالا از وسیله حمل یا وسیله نقلیه دیگر به هر انبار یا محل نگهداری دیگر در مقصد مندرج در بیمه نامه یا قبل از آن، که بیمه گذار یا کارکنان وی برای نگهداری کالا در خارج از مسیر حمل یا تقسیم و توزیع کالا در نظر گرفته باشند.
  • هنگامی که بیمه گذار یا کارکنان او تصمیم می گیرند خارج از مسیر عادی حمل، از هر یک از وسایل حمل زمینی یا سایر وسایل حمل یا کانتینر برای نگهداری کالای مورد بیمه استفاده کنند.
  • به محض انقضای 60 روز از تخلیه کامل کالای مورد بیمه از کشتی در آخرین بندر تخلیه.
  • هرگاه پس از تخلیه کالای مورد بیمه از کشتی در بندر نهایی تخلیه و قبل از انقضای مدت بیمه نامه، قرار باشد که کالا به مقصد دیگری غیر از مقصد تعیین شده در بیمه نامه حمل شود، بیمه طی مدت مقرر در شرایط بیمه نامه به اعتبار خود باقی است ولی با شروع حمل به مقصد دیگر فاقد اعتبار است.

بیمه نامه های داخلی
بیمه نامه داخلی از زمانی که وسیله نقلیه حامل کالا انبار یا محل نگهداری درج شده در این بیمه نامه را، به منظور شروع حمل، ترک نماید، آغاز و در طول جریان و مسیر عادی حمل ادامه می یابد و به محض رسیدن وسیله حمل به مقصد مندرج در این بیمه نامه خاتمه می یابد.

مدت اعتبار بیمه نامه ها
در صورتی که تا قبل از انقضای تاریخ مدت اعتبار بیمه نامه، طبق شرایط عمومی بیمه باربری و حمل و نقل (وارداتی و صادراتی) تمام یا بخشی از محموله حمل نشده باشد، بیمه گذار باید پیش از انقضای مدت بیمه نامه، درخواست تمدید بیمه نامه را به بیمه گر ارائه دهد تا الحاقیه مربوطه صادر گردد.

شرط طبقه بندی کشتی ها
هر نوع شناور، دریا پیما یا اقیانوس پیما با بدنه فلزی و دارای نیروی محرک، که از نظر رده بندی توسط یکی از اعضاء یا اعضای وابسته به انجمن بین المللی موسسات رده بندی (IACS) و یا مؤسسات مجاز رده بندی ایرانی، مورد تأیید قرارگرفته باشد و همچنین از نظر محدودیت سنی نیز منطبق با کلوز رده بندی باشد، کشتی طبقه بندی شده تلقی می گردد.

حمل دریایی مورد بیمه باید به وسیله کشتی طبقه بندی شده صورت پذیرد، در غیر این صورت بیمه گذار موظف است مشخصات کشتی یا شناورهای مورد نظر را قبل از شروع حمل به بیمه گر اعلام نموده و موافقت بیمه گر را اخذ نماید. چنانچه حمل کالا با کشتی طبق بندی نشده بدون اطلاع بیمه گذار صورت گرفته باشد، بیمه گذار موظف است مراتب را، بلافاصله پس از اطلاع، به بیمه گر اعلام نموده و شرایط و اضافه نرخ مربوط به حمل کالا با کشتی طبقه بندی نشده را قبول نماید.

در بیمه نامه های باربری و حمل و نقل که وسیله نقلیه آن کشتی است قید " کشتی طبقه بندی شده طبق کلوز پیوست " در متن بیمه نامه الزامی می باشد.

بیمه ارزش اضافی
باتوجه به قوانین و شرایط عمومی آئین نامه بیمه باربری و حمل و نقل، در صورت درخواست بیمه گذار، می‌توان بابت کرایه حمل، عدم النفع و سایر هزینه‌ها، سرمایه بیمه شده را اضافه نمود.

یکی از ابزارهای شناسائی مؤلفه های تشکیل دهنده ارزش کالای مندرج در فاکتورها برای محموله های بین‌المللی، استفاده از شرایط اینکوترمز می باشد. به عنوان مثال فاکتورهای صادره تحت شرایط FOB شامل هزینه حمل نمی شود.

اما درخصوص عدم النفع صرفنظر از شرایط اینکوترمز، اگر بیمه گذار متقاضی ارزش اضافی بابت عدم النفع باشد، باید 10 درصد به سرمایه بیمه شده اضافه کند. 

قرارداد های متحدالشکل خرید و فروش کالا (اینکوترمز)
اینکوترمز مجموعه ای ازمقررات بین المللی برای تفسیر اصطلاحات رایج مورد استفاده در تجارت بین المللی است تا از چندگانگی تفسیر این اصطلاحات درکشورهای مختلف جلوگیری شود.

در اینجا به سه کاربرد اصلی اینکوترمز اشاره می کنیم:

  • تعیین حدود مسئولیت و وظایف خریدار و فروشنده.
  • نحوه تقسیم هزینه‌ها.
  • تعیین نقطه انتقال مسئولیت (ریسک).

سومین مورد در بیمه های باربری حمل و نقل بسیار مهم می باشد.

موارد مشمول اضافه نرخ ها:

  • حمل کالا با کشتی غیر طبقه بندی.
  • حمل کالا با موتور لنج، دوبه، بارج، لندینگ کرافت.

در صورتی که تمام یا بخشی از مورد بیمه بر روی عرشه کشتی حمل گردد و بر همین اساس بارنامه به صورت حمل روی عرشه صادر شده باشد، مسئولیت بیمه گر در قبال تلف یا آسیب وارد به آن قسمت از مورد بیمه، مادامی که بر روی عرشه کشتی قرار گرفته است، محدود به خطرات مندرج در کلوز C می باشد مگر اینکه به طور صریح در ازاء حق بیمه اضافی (درصورت درخواست بیمه گر) توافق دیگری شده باشد.

در مورد کالاهایی که در کانتینر فلزی تمام بسته قرار گرفته باشند یا شرایط آنها به گونه ای بوده که درعرف کشتیرانی این گونه حمل را مجاز تلقی نماید، از این شرط مستثنی می باشند.

در صورتی که سن کشتی بالاتر از سن مقرر در کلوز باشد باید طبق جدول اضافه نرخ، حق بیمه مربوطه اخذ گردد.

موارد مشمول تخفیف:

  1. در صورت حمل کالا با کانتینر از مبداء تا مقصد نهایی مندرج در بیمه نامه، 20 درصد تخفیف در حق بیمه منظور خواهد شد.
  2. در صورت حمل کالا با کانتینر از مبدأ تا بندر مقصد مندرج در بیمه نامه، 10 درصد تخفیف در حق بیمه منظور خواهد شد.
  3. در صورت حمل کالا با هواپیما یا قطار از مبداء تا مقصد مندرج در بیمه نامه، به ترتیب 25 درصد و 10درصد تخفیف در حق بیمه منظور می شود.
  4. در صورت حمل کالا از کشورهای همسایه، حق بیمه شامل 20 درصد تخفیف می گردد. (به استثنای کشورهای همسایه که در آنها جنگ یا شرایط ناپایدار سیاسی وجود دارد.)
  5. درصورت پرداخت نقدی، حق بیمه 10 درصد تخفیف محاسبه خواهد شد.

وظیفه بیمه گذار در ارائه اطلاعات به بیمه گر

بیمه گذار موظف است کلیه اطلاعات راجع به حمل کالا شامل:

  1. مشخصات کامل کالا.
  2. تعداد دفعات حمل کالا.
  3. مشخصات وسیله حمل کالا (یا وسایل حمل در صورت حمل و نقل ترکیبی).
  4. حداکثر ارزش کالا در هر حمل.
  5. تاریخ حرکت کالا.
  6. بهای هر قسمت از محموله بیمه شده قبل یا بلافاصله بعد از حمل.
  7. حداکثر ارزش کالا قبل از ورود وسیله حمل به مقصد را به بیمه گر اعلام نماید.

وظایف بیمه گذار در صورت وقوع خسارت

  1. بیمه گذار یا نمایندگان او در صورت بروز حادثه و فقدان یا خسارت کالا، وظایف زیر را برعهده دارند:
  2. برای هر بسته ای که مفقود شده، بلافاصله از متصدیان حمل و نقل و یا مقامات بندر و یا متصرفان دیگر کالا، کتباً درخواست پرداخت خسارت نمایند.
  3. در مورد خسارت های مشهود، به محض اطلاع و قبل از تحویل گرفتن مورد بیمه از متصدیان حمل و‌نقل و یا سایر متصرفان کالا را به صورت کتبی تقاضای بازدید نماید. در مورد خسارت هایی که در هنگام بازدید مشخص می گردد، گواهی مربوط را که به امضای آنها رسیده باشد، دریافت و از نامبردگان درخواست پرداخت خسارت نماید.
  4. در مواردی که از سالم بودن کالا مطمئن نباشند، به هیچ وجه نباید رسید بدون قید و شرط به متصدیان حمل و نقل بدهند. (در چنین مواردی باید حق خود را برای مطالبه خسارت با قید در ورقه بارنامه یا رسیدی که به متصدیان حمل و نقل می دهند، محفوظ دارند).
  5. هرگاه در هنگام تحویل کالا زیان یا آسیبی مشهود نباشد، بیمه گذار یا نمایندگان وی باید حداکثر ظرف سه روز از تاریخ تحویل کالا و اطلاع از خسارت، مراتب را کتباً با پست سفارشی یا تلگرام یا اظهارنامه به متصدیان حمل و نقل اعلام نمایند.
  6. به صاحبان کالا و نمایندگان ایشان توصیه می شود مقررات ادارات و گمرک بندر تخلیه را دقیقاً مطالعه و رعایت نمایند.

سایر وظایف بیمه گذار در صورت وقوع خسارت

در مواردی که تمام یا قسمتی از کالا از طرف مؤسسه حمل و نقل به بیمه گذار و یا نمایندگان او تحویل نشود، نامبردگان موظفند پس از تنظیم صورت جلسه کسر تخلیه، گواهی کتبی عدم تحویل را از مؤسسه مزبور بخواهند.

در صورتی که گواهی عدم تحویل در موعدهای مقرر در زیر صادر نشود، بیمه گذار باید حداکثر ظرف مدت یک هفته درخواست خسارت را به وسیله اظهارنامه رسمی به مؤسسه حمل و نقل تقدیم نماید و مراتب را به اطلاع بیمه گر برساند.

  • در صورت حمل با کشتی حداکثر 7 ماه پس از تخلیه کالا از کشتی.
  • در صورت حمل با کامیون و قطار حداکثر 7 ماه پس از ورود وسیله حمل به مرز.
  • در صورت حمل با هواپیما حداکثر 3 ماه پس از تخلیه کالا از هواپیما.

بیمه گذار و یا نمایندگان او موظفند در مورد خسارت مشهود که به موجب این بیمه نامه بیمه گر تعهد جبران آن را دارد، چنانچه مورد بیمه در ید متصدیان حمل و نقل است قبل و یا بلافاصله پس از تحویل گرفتن کالا از آنها، و چنانچه خسارت در انبار گمرک مشاهده شود، قبل از تحویل گرفتن از انبار، مراتب را به بیمه گر یا مؤسسات مجازی که توسط بیمه مرکزی ایران معرفی خواهند شد، اعلام نموده و درخواست بازدید از کالا را نماید.

اسناد مورد نیاز برای درخواست خسارت
بیمه گذار و یا نمایندگان وی موظفند در اسرع وقت کلیه اسناد و مدارک مربوط به خسارت را به بیمه گر تسلیم نمایند. از جمله اسناد یاد شده عبارتند از:

  • اصل بیمه نامه یا گواهی بیمه.
  • اصل فاکتور کالا با مشخصات کامل و صورت توزین و بسته بندی.
  • کلیه نسخه های اصلی بارنامه دریایی و یا بارنامه های دیگر.
  • صورت ریز بسته بندی.
  • گواهی مبداء.
  • گواهی بازرسی کالا در مبداء.
  • صورت وضعیت کالا در موقع تحویل گرفتن و صورت وضعیت میزان وزن کالا در آخرین مقصد مندرج در بیمه نامه.
  • جواز سبز گمرکی و صورت جلسه کشف اختلاف در صورت صدور.
  • گواهی مبداء.
  • گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل (در صورت کسری کالا).
  • گزارش بازدید خسارت که باید توسط بیمه گر یا یکی از مؤسسات مجازی که توسط بیمه مرکزی ایران معرفی گردیده اند تهیه شده باشد. (گزارش بازدید نماینده لویدز در صورتی که خسارت خارج از کشور واقع شده باشد).
  • درصورتی که بیمه گر علاوه بر مدارک نامبرده نیاز به مدارک دیگری داشته باشد. باید بلافاصله از بیمه گذار مطالبه نماید و بیمه گذار موظف است مدارک مورد نیاز را در اختیار او قرار دهد.
  • کالاهایی که به صورت جفت یا دست عرضه می شوند
  • در مورد کالاهایی که به صورت جفت یا دست عرضه می شوند. بیمه گر صرفاً به جبران خسارت به تناسب مبلغ بیمه شده می پردازد. بدون توجه به ارزش جفت یا دست بودن کالا، مگر آنکه صریحاً توافق دیگری شده باشد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>