قوانین و مقررات داخلی حمل و نقل ریلی
در مورد قوانین داخلی مربوط به مسئولیت مدنی و حملونقل در راهآهن به شدت با کمبود قوانین و مقررات مواجه میباشیم در قانون اساسی فقط در اصل چهارم از کلمه راهآهن یاد شده است که آن را از جمله صنایع ما در شمرده و مالکیت آن را متعلق به دولیت میداند و در قانون کیفر بزههای مربوط به راهآهن در مواد 16 و 17 از وظایف و مسئولیت کارکنان راهآهن سخن گفته است.
ماده 16 مقرر می دارد:
هر یک از کارمندان راهآهن که متصدی راندن یا وظیفهدار تشکیل یا حرکت قطار میباشند لکوموتیو، واگن، درزین، یا هر گونه وسیله نقلیه را که میداند معیوب است و در صورت سیر موجب مخاطره خواهد شد راهاندازد و یا مناسبت وظیفه مانع تشکیل قطار و حرکت آن شود به حبس تادیبی از 6 ماه تا 3 سال محکوم میشود. همین کیفر درباره کارمندانی که از معیوب بودن وسایل نقلیه مطلع و بر حسب وظیفه مکلف به آگاه ساختن مقامات مربوطه بوده و آن مقامات را مسبوق نساختهاند، اعمال میگردد.
در ماده 17 نیز چنین میگوید: رئیس قطار راننده، ترمزیان و سوزن بانان، که بر خلاف مقررات در موقع حرکت قطار تا رسیدن آن به مقصد یا در موقع حرکت و ورود قطار به ایستگاه محل خدمت خود را ترک یا وظیفه خود را انجام ندهند به حبس تادیبی از 6 ماه تا دو سال محکوم میشوند.
هر چند جرائم فوق تعقیب بزه منوط به بنگاه راه آهن میباشد ولی به نظر میآید که اگر کالای شخصی در قطاری باشد که دچار حادثه میشود و منجر به تلف شدن یا نقص آن میگردد و یا این که کالا در اثر تاخیر حرکت قطار به موقع به مقصد نمیرسد صاحبان کالا می توانند از باب مسئولیت مدنی مطالبه غرامت و خسارت نمایند.
حمل و نقل ریلی:
مقررات خارجی
هدف اصلی از تشکیل این اتحادیه توسعه حملونقل به وسیله ی ریل است. 75 کشور در این اتحادیه عضو هستند و شرط عضویت در آن خطوط راهآهن و شبکههای حملونقل سراسری است.
جهت نظارت بر حسن اجرای کنوانسیون حمل بار و مسافر از طریق راهآهن تشکیل گردید.
هدف از تشکیل این اتحادیه توسعه ترافیک و حملونقل کالا با راهآهن در بین کشورهای خاور نزدیک و حوزه بالکان و ماوراء آن میباشد.